Sommarminnen

January 9, 2012

Julen i all ära, men nu känns det som att man kan det här, och jag börjar så sakta drömma om sommaren. Jag kom att tänka på när vi körde runt i Somerset i England i augusti 2010, och tänkte passa på att tråka ut er med lite semesterbilder. Jag har ju redan skrivit om det kort när det begav sig, men jag nämnde aldrig till exempel fina kaféet Fanny Adams. Efter en vecka av blaskigt brittiskt kaffe hade vi enorm espressoabstinens. Vi körde mitt ute på landsbygden bland böljande kullar med ulliga får och genom höga björnsbärshäckar, men utan hopp om att hitta hyggligt kaffe. Men så plötsligt som ur ingenstans dök den pyttelilla byn Blagdon upp. Vägen in i byn var så smal att det inte ens gick att mötas, men det första vi såg var ett kafé, och i det lilla kaféet fanns en stor, glänsande espressomaskin. Jolly good! Precis som ägarinnan på bilden ovan heter kaféet Fanny Adams, och till kaffet serverades citronpaj, morotskaka och min favorit millionaires shortbread.

Mittemot kaféet ligger den populära köttbutiken Mendip farm butchers där John Lyons huserar.

Därefter åkte vi vidare till den pittoreska staden Wells och bodde på ett tjusigt Bed & Breakfast med jordens finaste breakfast.




Nyputsat silver, fem sorters hembakat bröd och fruktsallad med hallon från trädgården.

Efter frukosten hade vi sådan bonntur att vi lyckades pricka in en matmarknad på torget. Britterna kan sina kakor minsann!



Tiffin, bundt cakes och cupcakes.

I Bath njöt vi av scones med clotted cream och sylt…


…och flapjacks på längden och tvären…

…och spanade in fudgetillverkning.

9 Responses to “Sommarminnen”

  1. Ser så fantastiskt mysigt, gott och bedårande ut.
    England är pittoreskt men det är nog bra att ha lite tur för att hitta guldkornen.

  2. Veropenn said

    Vilka ställen….dit vill jag åka! Kaféet, matmarknaden ahhhhh fantastiskt!
    //Veronica

  3. forshallen said

    Kakor, hallon, engelsk landsbygd. Vilka härliga bilder!

    Men vad är det med wordpress, jag gör trevande försök själv att starta blogg och river mitt hår i förtvivlan över att text och bild stjäl varandras plats.

    • miaohrn said

      Ser det ut så på det här inlägget alltså? Att text och bild hamnar hullerombuller? Annars är mitt tips att du går in på html istället för visual, då är det lättare att styra över var bilderna hamnar.

  4. Underbar resa med så mycket gottigheter!

  5. Annika said

    Åh, Bath och clotted cream och allt det andra. Vilken Englandslängtan jag fick nu!

  6. Ahhh, England! Världen mest utvecklade u-land. Älskar det!

  7. Linn said

    Scones utan clotted cream är ju liksom inte på riktigt. Men går det att få tag på/ göra här hemma?

Leave a Reply

