Chokladmakeri

January 3, 2012

På 80-talet väckte Lena PH uppmärksamhet med orden “Jag syr mina egna kläder.” Numera kommer man inte långt med det, om man inte styckar sitt eget kött, bakar sitt eget surdegsbröd, stoppar sin egen korv och brygger sin egen cider gills det inte. Till raden av hemmafix kan den amitiöse nu även addera “Jag gör min egen choklad.” Chokladskolan i Nora har nämligen dragit igång en Bean to Bar-kurs. Kul tycker jag! Det är knappt ens att professionella chokladmakare i Sverige som gör egen choklad från grunden, de enda jag känner till är Malmö Chokladfabrik. Och så de stora jättarna förstås, hoppas jag.

Chokladen på bilden är vit, färgad choklad som jag har fått i present från en Spanien-resenär.

14 Responses to “Chokladmakeri”

  1. Sandra said

    Åh, vad fina! Jag har också såna där chokladkakeformar hemma och det blir så himla fint när man gör sina egna chokladkakor. Jag ska se till att göra såna här infärgade nån gång. Otroligt sött! Men att göra självaste chokladen från scratch är nog lite väl mkt för mig. Tur att jag har Malmö Chokladfabrik runt hörnet! 😉 Hoppas allt är bra med dig och lillen. Nu har jag äntligen fått se min lille i magen och det är ju fantastiskt! Gott nytt år på dig och kram!

  2. Det är nog bara Malmö Chokladfabrik som gör från grunden. De har fantastiskt smarriga chokladgrejer där, kan säga!

  3. Cacaofoni said

    Ja tyvärr är det så illa i Sverige att det bara är Malmö Chokladfabrik som gör choklad från böna till choklad i dag.

  4. Lotta said

    Hej! Vad häftiga chokladfärger. Härlig blogg du har och tycker är roligt att se goda allting. God fortsättning 2012 🙂
    Mvh Lotta

  5. Jessica said

    Den färgade chokladen är vanlig i Italien också.

  6. Färgen på chokladen kändes lite Lena Ph-ig 😉

  7. I nya numret av Journal Chocolat (Nr4/11) berättar vi om att Jenny Berg i Umeå kommer att dra igång chokladtillverkning från grunden under detta år i samarbete med amerikanske chokladmakaren Pierrick Chouard. Kul! /Hälsar P-O von Brömsen

    • miaohrn said

      Ja, jag tänkte tipsa om Jenny efter att ha läst artikeln, men sedan blev jag lite osäker eftersom jag inte hittade något namn på stället eller när och var de ska öppna. Men jag ser fram emot att de drar igång!

  8. Åsa said

    Jan Hedh och Maria Escalante gör också från böna (dessutom Porcleanabönor) till kaka!

  9. Åsa said

    De stora jättarna (om du menar Marabou och såna) gör vad jag vet inte från bönor utan köper kakaomassa (och om det kan man säga en hel del… ffa om hur framställningen går till och etik och sånt).

Leave a Reply

