Nödproviant

December 10, 2011

Att vara uppe och amma hela nätterna tar på krafterna, och hungrig blir man. I början försökte jag äta nyttigt trams som frukt och nötter, men nu har jag insett att mörk choklad är det som funkar bäst. Det är behändigt och snabbt att grabba tag i med en gallskrikande unge på armen, och man blir pigg och glad och det är inte alltför frätande mot tänderna. Som variation gjorde jag lite chokladbräck med jordnötter och havrefras. Det är kanske jordens snabbaste godis att göra, bara smälta chokladen, röra ner till exempel nötter, flingor, torkad frukt eller krossade pepparkakor och hälla upp på en bricka med smörgåspapper. Sedan skjuts in i kylen och så är det klart så fort det har stelnat.

11 Responses to “Nödproviant”

  1. Elena said

    Mmmm … vilken lyxamning! Här på Cypern har jag ännu inte hittat sjysst choklad att göra egna julpraliner eller annat smarrigt av (har i o f s inte letat så noggrant). Under tiden prövar jag mig långsamt igenom det cypriotiska kak- och tårtsortimentet. Det finns att få tag på dag och natt hos alla dessa bagerier/konditorier som verkar finnas i vart och vartannat gathörn. Där kan man också hitta färdiglagad mat dagtid samt mejeri- och andra kylvaror för folk på språng.

    • miaohrn said

      Hoppas du hittar god choklad snart, Elena. Vilken underbar blogg du har! Bra tidsfördriv medan man ammar. Kram och god jul!

  2. Cecilia said

    Gillar att du kallar det “nyttiga” för trams:D Men som lågkolhydratare rekommenderar jag gärna små ostar också, till exempel Babybel:)

    • miaohrn said

      Bra idé! Jag har testat med manchego, men det blev liksom för starkt och smakrikt för att jag skulle bli sugen på det mitt i natten.

  3. Benita Darshana-Reed said

    Hej Mia!

    Chocolate is great, but does it keep your baby pigg hela natten?
    Grattis!
    Benita
    (I can’t figure out how to make Swedish letters…)

    • miaohrn said

      Benita, vad roligt att höra från dig! Du kanske har en poäng… Men när han ändå är uppe är det kanske lika bra att han blir lite pigg så att han orkar äta. Lillpyret hälsar till gammel-moster!

  4. Choklad är BÄST! Lo fick varken ont i magen eller blev pigg av choklad ( eller kaffe). Jag hade en iitala-skål med kanelmandlar bredvid amningsfotöljen, gudagott!
    Ser fram emot amningsnätterna igen, det var så himla mysigt, massa härligt dåliga TV-serier att titta på och en liten som låg och snuttade. MYS!
    I maj så😉

    Kan passa på att säga att kristyren i din bok om julens godsaker är den bästa vi gjort, och Lo älskade att äta den ( hellre än degen haha!)

    • miaohrn said

      Åh, stort varmt grattis till lill-killen i magen! Och vad glad jag blir att du gillar kristyren. Bra tips med mandlar, det ska jag testa.

  5. Gunnar said

    Wow så smart! Det ska jag prova med Malin

  6. Lucio Diamanti said

    I need the English translations ciao Lucio

Leave a Reply

