En pudel

December 8, 2011

Inte nog med att mallarna till pepparkakshuset i Julens godsaker var knasiga, jag har även hittat ett fel i Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk. Usch, jag skäms som en hund! Trots att jag har bakat receptet på nougatdubletter massor av gånger har det på något sätt smugit sig in ett fel. Kakorna innehåller för lite mjöl och kakao och blir hopplöst smuliga när man bakar dem. Jag ber tusen gånger om ursäkt till er som försökt er på receptet och misslyckats!

Så här ska ingredienslistan se ut:

250 g kylskåpskallt smör istället för rumsvarmt

4,5 dl (270 g) vetemjöl istället för 3,5 dl

1 dl kakao istället för 5 msk

Resten av ingredienserna precis enligt boken.

Och så är det lättare om man formar degen till tre rullar istället för två.

Här hittar ni korrekta mallar till de delar av pepparkakshuset som var för små. Skriv helst ut på A3, och se till att din skrivare inte skalar ner utskriften. Du ska bara skära ut dörröppningen ur den ena av de två sidodelarna du gör.

8 Responses to “En pudel”

  1. Favorella said

    Nu förstår jag varför mina inte blev bra:-(

  2. Lotta said

    Oj då! Inte bra men du är nog inte den enda som ger ut en bok där recepten inte stämmer. Trist för dem som tänkt baka något lika fint…….

  3. Karro said

    Har en fråga om frukt- och nötbrödet i Julens godsaker. Stämmer saltmängden i receptet? Det smakade inte så mycket.

    • miaohrn said

      Det är ju lite av en smaksak hur mycket salt man vill ha i ett bröd, så du kan absolut testa att tillsätta mer salt om du vill.

  4. Louise said

    Tack!! Jag försökte baka dem flera gånger men det blev fel hela tiden. Misstänkte starkt att det var något fel i receptet. Ska testa dem igen med det rätta receptet🙂

  5. Johanna said

    Tack, har försökt och det blev bara smulor!🙂

  6. SarahJ said

    Jag tyckte de blev lite smuliga, men de skulle ju ändå smulas i magen!🙂 goda blev de dock! Svårast tycker jag vara tt få fason på nougaten!

Leave a Reply

