All världens socker

December 4, 2011

Jag känner många som samlar på sig udda souvenirer när de är på resande fot, jag har en kompis som köper med sig hushållspapper och tandkräm som minne från sina resor, en annan som köper shampoo (tungt!) och en tredje som samlar på servetthållare. Själv brukar jag smussla med mig sockerpåsar från kaféer, de blir alltid över eftersom jag inte gillar socker i kaffet. Jag hade nästan glömt bort min samling, men hittade den häromdagen i ett skåp. Så kul att minnas kaffestunder i Barcelona, Singapore, Rom, Mallorca, Ischia och Kerala. Och Göteborg! Att skryta om sina resor är bland det pinsammaste och barnsligaste jag vet, så hoppas att ni inte tolkar det så. Sockret har jag samlat på mig under 10-15 år, så mest håller jag mig hemma i Stockholm. Ibland åker jag till den exotiska destinationen Gävle.

Bäst tycker jag om snygga påsar där man ser namn och adress på kaféet i fråga, men oftast kommer de från stora kaffegrossister. Allra finast är bitsocker, men det är tyvärr ytterst sällsynt. Vad jag vet har socker oändlig hållbarhet, så jag kan säkert använda påsarna om jag börjar dricka kaffe med socker i på gamla dar.

Sockret ligger i en loppisfyndad burk med Stockholms stadshus som motiv. Jag blev så glad när jag hittade den, för jag tycker så mycket om stadshuset. Jag ser tornet från vårt sovrumsfönster, och snart är det nobelfesten och då ska vi titta på middagen på TV, dricka champagne och skåla bort mot tornet.

6 Responses to “All världens socker”

  1. Norna said

    Det är roligt vad man kan samla på sig roliga saker när man är ute och reser!!!
    Stadshusburken är också väldigt fin:)

  2. Anni said

    Vad glad jag blir att det är fler som stoppar på sig sockerpåsar! Mina ligger dock inte i någon vacker burk (din är superfin!) utan i en ful plastpåse. Nu ska det bli ändring, jag hum hum hum samlar ju på burkar också … TACK för oväntad inspiration!

  3. Helena said

    Jag plockar också med mig sockerpåsar på resor, de ligger längst in i skafferiet i en fin plåtburk. Funderade efter min sista storstädning om jag inte skulle ta och slänga dessa då de äldsta påsarna nu är 20 år gamla… men jag kan bara inte så de blir nog kvar ett tag till…

  4. Sofia said

    Jag samlar också, jag har mina i stora glasburkar som jag tar fram när vi har gäster. Fint är också de styckförpackade kanelstängerna som man får tillsammans med sockerpåse när man beställer kaffe på Madeira.

Leave a Reply

