Fuskbygge

December 1, 2011

Oj oj, jag måste utfärda en brådskande varning, bygg för jisse namn inte pepparkakshuset i min nya bok Julens godsaker! Layoutaren måste ha fått hjärnsläpp och förminskat hälften av husets delar för att få plats med mallarna på bokens sidor. Vilken snilleblixt! Husets gavlar är rätt storlek, men fram- och baksidan har förminskats så att det blir omöjligt att bygga ihop huset. Usch, vad synd jag tycker om dem som redan hunnit baka ut delarna och inte får ihop det. Vill man trots allt bygga huset kan man förstora sidoväggarna gånger 1,3 men det låter lite bökigt om jag får säga det själv.

Bilden har bästa Ulrika Pousette plåtat. 

12 Responses to “Fuskbygge”

  1. Aj då! Byt layoutare till nästa upplaga, för det söta huset är det nog många som vill baka.🙂

  2. Jessica said

    trist att behöva utfärda en errata… hoppas allt är bra med er och med nyfödingen🙂

  3. Jessica said

    => i en kokbok fanns det en bulldeg som var totalt fullständigt omöjligt att göra, degen gick bara inte ihop. Till slut hörde jag av mig till förlaget som lite avfärdande sådär sa att jamen det är väl uppenbart att det inte funkar för det är felformulerat. HÄR är det nya riktiga receptet… Uppenbart?! Sedan var boken inte tänkt som receptbok. Väldigt mysko.

    • miaohrn said

      Jag tror jag vet vilken bok du menar, har hört det ryktas om den där bulldegen! Så trist när det blir fel. Och pinsamt… Stackars läsare…

  4. Vad tråkigt för huset ser fullkomligt bedårande ut!🙂

    Du kanske kan be layoutaren göra en pdf med de rätta måtten som du kan lägga ut på din blogg?🙂

    Ha en fin första decemberkväll!

  5. Cecilia said

    Jag bakade mitt livs första egna pepparkakshus härom dagen (bilder finns i bloggen förstås) men nu efter tre dygn har alla vägarna mjuknat och faller inåt:( Man ser tydligt att huset kommer att kollapsa. Och jag tyckte ändå att jag kollade noga om pepparkaksdelarna var hårda o knapriga innan det byggdes! TIPS??

    • miaohrn said

      Ett tips kan vara att staga upp väggarna med grillpinnar av trä nästa gång. Sätt fast dem på insidan av väggarna med karamell innan du bygger ihop huset. Och så är det såklart viktigt att hålla huset torrt. Långt bort från pastakokning och badrum alltså. Huset ser superfint ut! Hoppas det håller sig länge till.

      • Cecilia said

        Jag har nu börjat fundera på om anledningen till att det första pepparkakshuset degade ihop är att jag har huset stående precis framför ett mycket stor fönster… Där det drar in en del kall luft- Och fukt också, antar jag? Det har ju regnat här i blekinge i flera veckor nu.

        Idag bakade jag iallafall nya delar till “Pepparkakshus 2:0”, och de ska sätta sättas ihop imorgon. Jag tänker placera det nya huset i köket, långt ifrån fönster, och även långt ifrån spisen (med tanke på det där om pastavatten:).

        Tacl för svaret!

  6. klara said

    jag älskar pepparkakshus!! brukar alltid designa något nytt varje år!
    vill tipsa alla om att limma ihop med kolasmet i s f bränt socker som är blä att äta!

    koka då kolasmeten lite längre så kolan blir lite hårdare.

  7. leoscookie said

    Ett fall för Arga snickaren.😉

  8. Malin said

    Oj! Jaha, ja jag tyckte väl att det var lite halvkrångligt att montera! Men jag följde ditt rivjärnstips och filade till delarna så de passade ihop, och jag är ändå helnöjd med resultatet! ( http://malinarla.blogg.se/2011/december/pepparkakshus.html)
    Jag älskar din bok för övrigt, fick den av min pappa och har varit djupt nedsjunken i den hela julen! Underbara recept och vackra bilder!🙂

Leave a Reply

