Adventstårta

November 23, 2011

Trogna läsare med gott minne kanske kommer ihåg den här lingontårtan från förra året. Jag vågade inte lägga upp receptet trots att det var många som önskade det. Det är ju liksom mitt yrke, att mattidningar köper mina recept, och då kan jag ju inte samtidigt lägga upp dem gratis hur som helst. Men nu! Nu tycker jag att tillräckligt med tid har passerat, så nu ligger lingontårtan under receptfliken. En frisk och god tårta som passar perfekt som dessert när det känns som att resten av julmaten är i mastigaste laget. Tårtan går dessutom utmärkt att frysa in om man är sugen på att förbereda, men redan på söndag är det ju första advent om man inte kan hålla sig.

Bilden har Ulrika Pousette i egen hög person plåtat.

17 Responses to “Adventstårta”

  1. bakatochlagat said

    ÅÅ, så fin!

  2. Vilken underbart vacker tårta.
    Och lingon och pepparkaka som är så gott… Hmm… Mental notering!

  3. Ninna said

    Håller med ovanstående, himla vacker tårta!! Den kan ju inte va annat än underbart god!🙂

  4. Favorella said

    Mums:-) måste prövas här hemma! Älskar dina bakböcker. Speciellt de två senaste. Har bakat massor från julboken:-)

  5. Matilda said

    Jag lagade den tårtan som dessert förra julafton. Den var såå supergod!! Kommer absolut lagas igen någon gång!🙂

  6. Erika said

    Här kommer jag med en fråga som inte har något med vare sig advent eller tårtor att göra, hoppas det går bra ändå.🙂 Maken fick en glassmaskin i födelsedagspresent och efter en paus i glassmakeriet har vi nu kommit igång igen. Det stora problemet är alla äggvitor som blir över, har du något förslag på vad man kan hitta på med dem?

  7. Anna said

    Gjorde denna i helgen och den var kanongod. Jätteuppskattad av alla.

  8. Martina said

    Väldigt fin tårta för advent och den har en underbar färg🙂

  9. Lisa said

    Jag har sett receptet på den här tårtan både här på din hemsida och i den nyutkomna Julkokboken från Allt om Mat. Antalet gelatinblad skiljer sig åt mellan recepten medan övriga ingredienser stämmer överens. Ska det vara 6 (ditt recept) eller 10 (kokbokens) eller spelar det ingen större roll för resultatet?

    • miaohrn said

      Vad kul att min tårta är med i Allt om Mats julbok, det visste jag inte. Jag tycker att det räcker bra med 6 gelatinblad, men Allt om Mats provkök kanske ville vara på den säkra sidan så att den inte blir för lös. Men man vill ju inte äta studsboll. Kör på åtta blad vetja, så borde du gardera dig!

  10. Elin said

    Jätte vacker tårta! Gillar själv inte lingon så jag kommer nog köra frozen cheesecake och dekorera som ni gjort och med pepparkaksbotten.🙂

  11. Anette said

    Jag gjorde den här tårtan till nyårsmiddagen. Åh vad god den är! Jag hade sex gelatinblad och gjorde lite extra tjock botten för att det är så gott med pepparkakor. Finfint recept!

  12. […] färg av lingon och julig känsla har kakan av Mia […]

Leave a Reply

