Från ax till limpa

November 21, 2011

Min mans morföräldrar drev under många år firman Glössner och Co som tillverkade konstglas. Bland annat lamparmaturer och glasskivor till bord, men även mycket dekorglasväggar till restauranger, kaféer, banker och rederier. På Källströms Konditori på Fleminggatan 83 finns en glasvägg från 1949 bevarad. Så snygg är den! Väggen i blästrat glas visar en sorts arbetar- och industri-romantiserande bild av brödets väg från ax till limpa. Och så lite politiskt inkorrekt kokosskörd med barbystad kvinna.

Källströms konditori har en viss oslipad charm, och jag gillar verkligen att de har bevarat väggen och funnits så länge, men jag misstänker att bakverken som serveras består av en del hel- och halvfabrikat.

7 Responses to “Från ax till limpa”

  1. Freddie said

    Källströms var ett av de allra första konditorier jag besökte nä jag flyttade upp till Sthlm -98. Då var det verkligen pittoreskt och sortimentet kändes lite som 50-tal.

    Kan konstatera att det inte alls känns lika trevligt och pittoreskt idag! Dock ligger de bra vid tunnebaneuppgången och verkar ha en stadig kundkrets. Jag brukar fundera på vad det skulle kunna bli av stället om ngn med ambitioner tog över…

  2. T said

    Liknar en glasvägg som satt på krogen Baguz på Kungsholmen. Den kom från en av ägarnas föräldrars butik (?). Vet inte om den är kvar på El Diablo, som krogen heter idag.

  3. Elena said

    Håller med. Inte mitt favoritcafé. Verkligen synd på den annars charmiga lokalen och glasväggen.

Leave a Reply

