Semledags!

November 19, 2011

Som ni alla säkert förstår är det viktigt att inte magra av inför advent. Dags alltså att börja kolhydrat- och fettladda inför julstressen, och vad gör man det bättre med än semlor! Det ryktas att Konsum vid Zinkensdamm i Stockholm har börjat med semlor, och NK Bageriet sålde semlor häromveckan, men tyvärr inte längre. Slussenbageriet börjar som vanligt strax efter 1 december, och lagom till annandag jul brukar många konditorier ha dragit igång. Tipsa gärna om ni vet fler ställen runt om i landet!

Traditionalister måste vänta ända till 21 februari 2012 då fettisdagen infaller. Ytterst karaktärsprövande!

Bilden på den mycket oortodoxa chokladsemlan har Ulrika Pousette plåtat.

11 Responses to “Semledags!”

  1. Johanna said

    Ja, jag blev alldeles förfärad då jag såg att de börjat sälja semlor på Ica hos oss… Undrar hur många de säljer per dag såhärårs, den laddningen som fanns där såg ganska orörd ut, hm…

  2. Vilken fin bild, och det ser jätte smaskigt ut!

  3. Inte spelar det någon roll om de säljs eller inte. Allt är ju godast då det är hembakat.
    Här i Finland skulle folk troligtvis börja undra om någon skulle sälja semlor, eller fastlagsbullar som det heter här*, redan nu. Personligen tycker jag faktiskt att semlor inte ska ätas när som helst, men helt strikt är jag inte, så mina “regler” är februari-mars, det får räcka.

    *´på finlandssvenska betyder “semla” “fralla”. Men halvsvensk som jag är så är jag bekant med dubbelbetydelsen och undrar hur många finlndssvenskar som varit i sverige och skapat missförstånd på cafeer… 🙂

  4. Åsa said

    Citygross i Kalmar har säljer redan semlor. Såg att gubben före mej i kön i går köpte både semlor och julmust, kanske en kombo att prova?

  5. Jag tillhör traditionalisterna när det gäller semlor. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en semla nu. Min konservatism när det gäller semlor kanske handlar mer om att jag inte gillar det lika mycket som Mia. Sen är jag som Rebecca, jag gillar hemlagde bäst. Hemlagad fyllning med mald mandel (oskållade), inkråm och gräddmjölk + lite socker = mums.

  6. Mia said

    Malmborgs i Lund hade semlor , både vanliga och wienersemlor….passar ju bra till tulpanerna…
    Nej, jag vill njuta av krispiga tulpaner i tråkiga januari och semlor vill jag gå och längta efter

  7. Sara said

    Jag gillar också semlor – efter årsskiftet. Det är som “början på det nya året”.

  8. Ninna said

    Jag hade gärna ätit en semla på Hartmans i Ystad om de hade börjat sälja dem, men det har de inte….! De har en liten variant där som gör att man orkar äta en god kräftmacka också!! 😀
    Missade tyvärr Bokmässan i år men där brukar man ju bli bjuden på en temla, väldans lik en semla! Mycket goda brukar dessa vara!

  9. Martina said

    Vad gott med chokladsemla 🙂

Leave a Reply

