Strålande nyheter

November 14, 2011

Haleluja, inte en dag för tidigt kommer det nu äntligen gå att köpa mandelmjöl i vanliga matbutiker! Delikatessgrossisten Werners gourmetservice har fått in mandelmjöl i sitt sortiment, och de har tecknat avtal med både Ica och Hemköp, så med lite tur kommer det att dyka upp både här och där. Gör det inte det kan du tjata i din butik, och funkar inte det heller kan du beställa mandelmjölet direkt från Werners hemsida. Alltså, fritt fram att baka kolossala mängder macarons!

Mandelmjöl är helt enkelt 100 % malen mandel, och självklart kan man mala den själv istället, men själv är jag lite för lat för det, och tycker inte att alla mandelkvarnar maler tillräckligt fint. En del tycker att det funkar toppen att mixa mandeln i en matberedare, men för min del har jag inte fått till lyckade macarons med den metoden.

PS. Ibland kanske det låter som att jag är supersponsrad och mutad och gud vet allt. Det är jag inte. Jag får väldigt lite gratisprodukter, och får jag mot förmodan det skriver jag sällan om dem. Allt för att ni ska kunna lita på min objektiva åsikt. Ibland skriver jag om mina egna böcker, och då kan ni vara säkra på att det är av krasst kommersiellt intresse för att jag vill att ni ska köpa dem.

21 Responses to “Strålande nyheter”

  1. ia said

    Åh va bra! Äntligen, nu är de mycket lättare att lära sig tekniken då jag inte behöver kämpa med malning och sila basingredienserna! Wohoo!

  2. Helena S said

    Jag såg påsar med mandelmjöl på Daglivs vid Fridhemsplan när jag var där igår!

    • miaohrn said

      Ja, det är toppen att Daglivs har mandelmjöl! Själv har jag aldrig lyckats se var de förvarar det, det är ju en så stor och förvirrande butik. Men bra!

  3. Här i Finland har mandelmjöl i alla fall funnits i butikerna i några år. I de större butikerna brukar de t.o.m. kilopåsar som de säljer till specialerbjudande…
    Men jag är glad för er på andra sidan östersjöns skull för att ni också har det lättillgängligare nu.🙂

  4. Vi köpte det IDAG på ica, innan jag läste det här! Underbara whiskeyganache och lemoncurdmacarons blev det!😀

  5. Härlig du är med ditt förtydligande på slutet.🙂

  6. Cecilia said

    Det har faktiskt funnits mandelmjöl ett bra tag på vårt pyttelilla ICA i Bräkne-Hoby, blekinge:) Imponerande!

  7. beurbanalie said

    Lidl har mandelmjöl också! Tips!

  8. Simone said

    hej.
    ja så skulle behöva din hjälp.
    ja är finalist i ankarsrum tävlingen och skulle behöva röster,då de är som avgör vem som vinner.
    ja tävlar med min jordgubbs sockerkaka,och skulle bli sååååå
    glad om du ville ge mig din röst.
    mitt bidrag är nr 8
    http://www.facebook.com/questions/288657764501241/?qa_ref=qd

  9. Simone said

    Åh tack så mycket.uppskattar att du tog din tid,så glad.
    a ja hoppas verkligen ja vinner,men ligger på 3plats just nu,måste nog få mer ett par hundra röster för att vinna.
    tack så mycket för din röst.
    bamsekram
    Simone

  10. Elin Pe said

    På Coop Konsum i Nacka Forum finns det mandelmjöl!

  11. Mette said

    Köpte mandelmjöl i en butik inne i stan igår. 200 g för 30:-

    Vet inte om det är bra pris?! Känns så…

    Oavsett så gjorde jag mina livs första macarons, ska ta bild & lägga upp senare idag! Du får säga om dom är G till utseende eller inte!

    Jag svor att jag aldrig skulle baka dessa, men nu tror jag att jag är fast! Dom köpta har aldrig smakat så bra som mina hemgjorda!

    Ha en bra dag

  12. Cecilia said

    På lchfbutiken.se kan man köpa 1kg mandelmjöl för sådär 140kr.

  13. Linda said

    Hej Mia!! Tror du att det är möjligt att frysa in mandelmjöl?? Jag blev så överlycklig när jag hittade det på Lidl i våras att jag köpte väääldigt många påsar…

    Tack!!

  14. Mia said

    City gross butiker säljer mandelmjöl =)

  15. Sara said

    Hej! Någon som har exakta butiker där man kan köpa? Gärna nära Söder, men annars i stan. Tack på förhand!

    Askul att det äntligen har kommit till butiker nu!

  16. Jacob said

    Madelmjöl finns på city gross i bromma! Det är mitt vattenhål när macaronabstinensen börjar göra sig hörd.

    Mvh,
    Jacob

Leave a Reply

