Skåpfynd

November 9, 2011

Jag har så svårt för att slänga mat, det är bland det värsta jag vet. Kakor också för den delen. Kakor jag inte hinner äta upp själv är jag ganska bra på att ge bort innan de blir dåliga, men när man är ute i fel säsong blir det lite svårare. “Här kommer jag med lite jordgubbstårta!” funkar sällan i mellandagarna, och när jag i juni bakade två stora christmas puddings blev de mest liggandes i kylen. Jag lyckades lura på min stackars mamma en av puddingarna som hon med viss entusiasm har ätit tillsammans med glass hela sommaren, och den pudding jag behöll återupptäckte jag i kylen häromveckan. Nu i novembermörkret känns det med ens så mycket roligare att njuta kakan till en kopp te, och märkligt nog är den fortfarande riktigt god. Nog för att jag vet att man kan förbereda en christmas pudding i god tid, men nästan ett halvår var ändå mer än jag vågade hoppas på. I receptet har jag skrivit att man kan förbereda den en vecka innan serveringen. Så gör jag tyvärr ofta, tar i i underkant när det gäller kakors hållbarhet. Själv vet jag ju att till exempel mastiga chokladkakor och praliner och sådant håller sig i evigheter, men jag vill ändå vara på den säkra sidan när jag skriver recept.

Ett av få undantag när det gäller hållbarhet är gräddiga, luftiga bakverk och mousser. Där skulle jag ändå vilja sätta gränsen vid 2-3 dagar i kylen eftersom den vispade grädden lätt tar åt sig andra smaker. Dock blir princesstårtor och liknande gräddtårtor alltid godare om de får stå och safta sig i kylen över natten.

Scones, bullar och sockerkakor är ju godast samma dag som de bakas, men de går utmärkt att frysa in. Jag har ännu inte stött på ett bakverk som inte går att frysa in, men glasyr och dekor är bäst att klämma på efter upptiningen.

9 Responses to “Skåpfynd”

  1. Ninna said

    Var hittar jag receptet på Skåpfynd?!?🙂

  2. Annika said

    Men Mia, en riktigt Christmas Pudding ska man göra låååångt innan jul – minst 5 veckor innan om jag minns rätt. Samma sak med Christmas Cake. Den ska stå till sig, gärna matas med sprit ett par veckor, sen mogna. Och sen håller de i evigheters evigheter, speciellt kakan. Min exmans släktingar firade 60-årig bröllopsdag och återupplivade då översta lagret av sin wedding cake (samma recept som christmas cake – annan dekor) genom att mata den i några veckor med sprit och sen lägga på nytt lager marsipan och sugarpaste. Och sen äta den, tillsammans med inbjudna gäster. Vi som inte kunde vara där fick traditionsenligt en tunn skiva skickad till oss. Smakade precis som en vanlig julkaka, fast kanske lite torrare. Men inte illa på nåt sätt. Säg den svenska bröllopstårta som håller så…

  3. Favorella said

    Jag fryser in det mesta jag bakar som blir över. Vill även passa på att jag älskar dina två senaste bakböcker:-) älskar dem. Julboken kommer användas flitigt!

  4. Visst – Britterna med sina fruitcakes och puddingar!

Leave a Reply

