Retrodesserter

November 7, 2011

Till senaste numret av Family Living fick jag ett rysligt roligt uppdrag – att göra fyra retrodesserter som speglade 1970-talet, 80-talet, 90-talet och 00-talet. De här valde jag ut efter viss vånda:

70-talet: Glace au four (i konkurrens med brylépudding, peach melba och mintpäron.)

80-talet: Banana Split (i konkurrens med chokladpudding och marängsviss.)

90-talet: Kladdkaka (i konkurrens med gino och cheesecake.)

00-talet: Pannacotta (utan konkurrens!)

Från början var det även tänkt att jag skulle göra en gissning på 10-talets stora efterrätt, men det ströks av utrymmesskäl och lika bra var det för jag är lite osäker på vad som kommer att slå framöver. Chokladfondant har ju varit en riktigt kioskvältare de senaste åren, men frågan är hur länge det håller i sig.

Jag hade nästan glömt bort hur gott det är med banana split, men annat kan det ju inte bli med grädde, banan och glass. Fina redaktören Charlotte Frey Svidén stylade med Okej-tidningar och 80-talsaffischer. Jag är ingen fena på att kula glass snyggt till plåtningar, men jag såg till att förbereda alla kulor i god tid och frysa in dem igen. Ingen dum idé om du vill slippa svettas med smältande assymetriska kulor inför en middagsbjudning eller fotografering. Ska det vara riktigt tjusigt formar man istället glassen till ett ägg med hjälp av en sked, men det är jag ännu sämre på.

12 Responses to “Retrodesserter”

  1. Ella said

    Mmmm, banana split… Man kanske skulle unna sig en sån mitt i veckan som tröst för att man är förkyld?!
    Har äntligen hittat till din blogg och vill bara säga att jag älskar dina bakböcker och använder dem ofta! Favoriten alla kategorier är Mintchokladkakan i första kladdkakeboken. Ingenting slår den!!! Helt fantastisk!!! Och det tycker alla kompisar också… Så nu kan jag frossa i recepten även här och det ska bli ett härligt nöje. Kram på dig!

  2. Sara said

    Underbara 80-tals körsbär! Verkligen pricken över i:et.
    Konserverade och kletiga.

  3. Hej,

    Idag gjorde jag din hemmagjorda nougat ur Julensgodsaker.
    Den blev supergod och enkelt var det också, har aldrig testat att göra egen nougat förut. Nougaten använde jag som fyllning till praliner men det blev en del över så nu undrar jag hur länge den håller? och är det bäst att förvara den i kylskåp?
    Väldigt fin bok Julens Godsaker den får mig verkligen att längta till jul!

    • miaohrn said

      Vad glad jag blir att du gillar nougaten! Den är säkert riktigt hållbar och borde hålla sig minst till jul om du förvarar den i kylen. Du kan nog förvara den i rumstemperatur också, men då håller den kanske inte riktigt lika länge.

      • Tack för svaret, vad bra att den håller länge fastän jag troligtvis kommer ha ätit upp den långt innan jul!
        Vet du föresten om det funkar att göra nougat på andra nötter eller mandlar?

        • miaohrn said

          Ja, det borde funka bra på i princip alla nötter och mandlar. Och du kan byta ut chokladen mot mjölkchoklad eller vit choklad, men det blir ju lite sötare, och du bör öka mängden choklad lite.

  4. Molly said

    Nittiotalets Gino inte att förglömma

  5. Marängsviss har jag inte ätit sedan jag var barn inte banana split heller, så gott🙂

  6. Marängswiss och banana split är inte fel. Förresten får man väl gratulera på kladdkakedagen idag. Den måste väl vara mer än namnsdag för dig eftersom du är mrs Kladdkaka med nästan hela Sverige, i alla fall för mig.

    • miaohrn said

      Tack Meg! Just ja, det är ju idag det är kladdkakans dag! Och som tur var har jag lite i kylen jag kan fira med, hoppas du också får dig en god bit.

  7. haha! Vilket roligt uppdrag! Banana split är min sambos favorit. Varje gång vi åker hem till USA slår han till och frossar – minst varannan dag beställer han.

  8. Johanna said

    Åh jag älskar Glace au four! Det är bara lite trist att det tar så lång tid att göra, man måste ju baka sockerkakan/rulltårtsbotten först och när man väl gjort det känns det lite onödigt att ta omvägen runt glace au four när man (nästan) lika bra kan äta sockerkakan som den är…

Leave a Reply

