Kladdkaka i nytt format

November 3, 2011

I början av hösten gjorde jag några kladdkakerecept till Mitt kök. Det allra, allra godaste blev de här kladdkakesandwicharna i miniformat. Helt beroendeframkallande! Mellan mjukseg kladdkaka bredde jag en krämig mjölkchokladtryffel smaksatt med kardemumma. Receptet har jag lagt upp under receptfliken så att ni också ska kunna njuta av dem. Lite trixigt kan det dock vara att lägga ihop och skära upp bitarna utan att den ganska lösa mjölkchokladtryffeln rinner ut, men stoppa helt enkelt in kakan i frysen om det känns för kladdigt.

Ett annat oumbärligt trick för att skära kladdiga saker är att skölja kniven med hett vatten mellan varje snitt du gör. Lite beroende på vad man skär kan det även vara bra att torka av kniven med hushållspapper.

Bilden har ingen mindre än Stefan Wettainen plåtat.

22 Responses to “Kladdkaka i nytt format”

  1. Elin said

    Det låter grymt gott, jag måste prova och baka det nån dag!🙂

  2. Julia* said

    Choklad och kardemumma… mum! Jag måste prova detta härligt recept också🙂

  3. Vilken vacker bild! (Och kakan låter supersmaskig!)

  4. carolina said

    Kardemumma är ju lite juligt till och med lämpligt nu.Får baka sen dock, inget sött/choklad/bakverk går ner nu när jag är gravid, haha, jag blir verkligen en helt annan person matmässigt.

    Testade föressten dina kaffetryffelbitar förut, GUDOMLIGA!

  5. Lyxigt!

    NK säljer föresten semlor denna vecka. Gillar att det är off season (alltid retar det någon) men personligen tycker jag inte att deras är så mycket att ha. Särskilt inte till det priset. Tror de ligger på 41 kr. Dags att baka egna med saffran & pimpa mandelmassan med både hackade russin & apelsin/citronskal. Mmm…

    • miaohrn said

      41 kronor, det var det värsta! Och jag håller med dig, NKs semlor är sällan särskilt goda, men kul ändå att de redan finns. Saffran, russin och citronskal låter grymt!

  6. Ser smarrigt ut, dessa måste bakas snarast möjligt!

  7. Maria said

    Låter helt underbart. Mer kladdkaka åt folket🙂

  8. Sara Eriksson Olivers said

    Åh Mia! Allt du gör verkar bara blev helt underbart! Jag köpte din bok om macarons och cupcakes på Bokmässan i Göteborg och just nu tror jag varenda sida i den har lite smet eller chokladspill på sig! Jag har bjudit mina vänner och kollegor på macarons (fortfarande inte fullt så fina som dina, but I’ll get there soon!) och nu på fredag den 11/11 ska jag bjuda på cupcakes också. Jag och några kompisar gör en egen “Halv åtta hos mig”-utmaning, och jag hoppas att cupcakes till dessert ska vara ett geni-drag!😀
    Stor kram från Sara i Göteborg

  9. sabina said

    OMG så enkelt och helt fantastiskt. du är bäst.

  10. Anna M said

    Ser supergott ut! Jag har en fråga till en kladdkakeexpert… Jag gillar kladdkakor bäst när de får liksom en ljus “skorpa” på ytan som spricker upp när man skär kakan, och så är innehåller kladdigt och härligt. Precis som dina kladdkakor ser ut att vara! Men när jag bakar kladdkakor så blir de oftast mer genomsega med en mörk yta som inte spricker upp när man skär den, utan är mer seg den också.. Jag har testat med olika ungstemperaturer och gräddningstid, men har inte riktigt fått kläm på det. Har du några tips?

    • miaohrn said

      Hmm, vilken intressant fråga! Jag förstår precis vad du menar, och tror att det kanske kan bero på mängden socker i receptet. Har man ganska mycket socker inbillar jag mig att den blir lite knäckigare och spricker upp snyggt. Testa gärna receptet till kladdkakesandwich, det är sött och knäckigt och gott. Om du vill kan du baka det i en vanlig rund form, men då kanske du får öka något på gräddningstiden. Du kan också testa receptet på brownien som ligger under receptfliken, den innehåller inte så mycket mjöl och blir därför inte seg som du beskriver, men den får heller inte jättemycket skorpa. Lycka till!

      • Anna M said

        Tack för svar! Jag kollade på receptet, och det är ju precis samma som jag brukar använda, fast jag har aldrig bakpulver, kan det vara det som gör skillnaden?

  11. miaohrn said

    Ah, du har rätt Anna, bakpulvret borde kunna göra skillnaden!

    • Anna M said

      Kanske ska testa det då. Men jag har alltid lärt mig att bakpulver är no no i kladdkaka för att den ska hålla sig kladdig, men det är alltså ingen risk för att den reser sig och blir “okladdig” då? Är det vanligt att man använder bakpulver i kladdkaka på caféer tro? (För där tycker jag ofta att de får den där fina skorpan på ytan…)

  12. Lotta said

    Kan varmt rekommendera dessa sandwich, med (som ovan nämndes) en lite “julig” touch. Jättegoda! Tack för receptet. Det var via Tove på bakabakalitenkaka som jag hittade hit🙂
    Läste om dina böcker, och kom på att jag har din bok; Kladdkakor. Många goda kladdisar i den!
    Ha en bra dag!

    • miaohrn said

      Vad kul att du gillar receptet, och tack för att du hörde av dig! Oftast får jag bara höra om någon är missnöjd…

  13. Amanda said

    Jag hittar inte receptet! De ser gudomligt goda ut. Någon som kan länka så vore jag evigt tacksam?

Leave a Reply

