Strålande jul

November 1, 2011

Det verkar som att många av er är riktigt sugna på julen redan nu, så jag ska göra mitt bästa för att tillfredställa ert sug efter julkakor ända fram till tjugonda knut. Jag börjar med lite tips på pryttlar som man kan vilja bunkra upp med. Julens finaste formar till ischoklad, tryfflar och annat gott hittade jag på Klaraform, och på Åhléns såg jag att de säljer utstickare för pepparkakshus. Ganska smart tycker jag att det verkar, man slipper sladdriga pappersmallar och så är det bara att stoppa utstickaren i diskmaskinen när man är klar. Finns även i form av en traktor, men den är jag inte säker på att Åhléns säljer. Idag såg jag dessutom att mataffärerna har börjat sälja pepparkaksdeg, och till pepparkakshusbygge tycker jag absolut att man kan ta till köpedeg.

Ska jag vara helt krass tycker jag självklart också att ni ska köpa min nya finfina bok Julens godsaker och Josefin Ekmans bok Julpyssel de luxe som är utgiven på mitt bokförlag Parasoll.

En chokladkalender är ett måste inför advent, och även om jag föredrar 10 kronors-kalendrar med tysk fulchoklad (får inte rätt nostalgitripp annars) är det alltid kul med annorlunda kalendrar. Valrhona har en tjusig sak, och jag hoppas att Chokladfabriken säljer sina fina kalendrar även i år.

Jag leder ju inga kurser på Medborgarskolan längre, men de håller fanan högt med både en pralinkurs och en macaronkurs med inriktning på julens smaker. Låter skoj tycker jag!

Ska ni gå på ett julbord i Stockholm måste ni förresten välja Fjäderholmarnas krog, jag var där förra året och det var grymt bra. Jag fick beröm av kockarna för att jag åt så mycket, och de gick till och med runt och trugade på oss minimacarons med julsmaker.

18 Responses to “Strålande jul”

  1. Kati said

    Hej Mia!
    Jag ville bara berätta att jag bakade Vita chokladmuffins från Fler kladdkakor igår och dom blev en favorit direkt, jättegoda!
    Hälsningar Kati

  2. Sara said

    Fick din julbok för några dagar sedan! Hjälp, var ska man börja? Gott!

  3. Bra och stadig pepparkakshusdeg gör man med ägg i degen, om man inte vill köpa.
    Det här med utstickare är dock en fenomenal ide, fast då får man ju inte bestämma formen själv…

  4. Sandra said

    Åh, vilka söta formar, måste ju ha dem!!! Jag tycker det är skönt i år för att jag inte jobbar i butik längre och julen kan få börja lite senare än i mitten av oktober för min del. Men julbaket kan jag börja med redan nu. Kan ju inte låta bli att bli sugen på att göra praliner och hemmagjorda julkalendrar! Perfekt pyssel!

    Och tack för senast i Stockholm på tävlingen Årets bak- och dessert. Jag var en av finalisterna och du är ju världens sötaste och raraste människa! Väldigt inspirerande och peppande! Kändes tryggt och skönt mitt i stressen! Jag var dessutom i väldigt dålig form och var nära att ställa in. Men kunde hålla lågan uppe för du och alla andra var så fina och trevliga!

    Hoppas allt är toppen med dig och magen!

    Kram

    • Sara said

      …gravid som man är…. magen? Eller åt du kanske för mycket? Det hade nog jag gjort. Eller faktiskt gör. Kanske därför magen växer som en, jag-vet-inte-vad, den här gången.

    • miaohrn said

      Tack själv Sandra, så kul att träffa dig på Chokladfestivalen! Och strongt att du lyckades hålla fanan högt trots att du mådde dåligt. Du vann helt klart juryns charmpris, jag och Roy blev helt kära i dig. Hoppas du mår bättre nu.

      Och jag håller med, är så glad att jag inte jobbar på konditori längre eftersom julen då står en upp i halsen redan i mitten av november. Skönt att få njuta av den privat.

      • Sandra said

        Men åh, vad söt du är! Charmpriset är ju det bästa priset! 😉 jag börjar så sakteliga må bättre även om den senaste månaden varit bland det värsta jag varit med om!!! Nu börjar allt stabiliseras i kroppen och om allt tänker gå som det ska ufortsättningen så kommer min mage se ut ungefär som din om ett halvår ungefär! Hihi!!! Och då är det inte på grund av kakor!!!

  5. Maria said

    Oh! Ny bok av dig! Kul! den har jag faktiskt inte sett i butik.

  6. Annika said

    Jag använde pepparkakshusutstickaren förra året, den fungerar mycket bra! Dock ska man inte, som jag, plötsligt få för sig att takdelarna är väggar och börja skära ut dörr och fönster. Det blir så himla konstiga tak då… 😀

Leave a Reply

