Kejsarkronor och smörkransar

October 25, 2011

Efter att ha haft en långvarig fäbless för nyskapande kaféer med det ena trendiga bakverket efter det andra börjar jag försiktigt lockas av helt vanliga klassiska konditorier och bagerier. Många av dem är egentligen inte särskilt bra, det är mixer, halvfabrikat och slentrianmässigt bakande. Men ändå… Något i mig blir lite varmt när jag hör klassiska konditorinamn som Smörkringlan, Vetekransen, Kejsarkronan, Chic, Finess Konditori och Smörkransen.

Till de klassiska konditorier som jag verkligen tycker om hör Citykonditoriet, Valand, Tösse och Vete-Katten, och idag kom jag till slut förbi relativt nya Åsö Konditori och Bageri. Så bra! Klassiker som napoleonbakelser, budapeststubbar och biskvier samsas med nymodigheter som whoopie pies och cupcakes, allt bakat på bra råvaror utan fusk. Hurra! Jag testade en utmärkt tartelett med kalamansikräm och maräng.

10 Responses to “Kejsarkronor och smörkransar”

  1. tinadi said

    Håller helt o hållet med! Var på väldigt lokala Brödboden i Höör med dottern igår och åt räkmacka på tekaka, hästsko med söm och vaniljhjärta. Måste hinna med Vete-katten vid novemberbesöket i Storstan!

  2. Therese said

    Har du varit på Delcelius konditori på Värmdö? De har underbart goda kardemummalängder, och semlorna är också supergoda! Mums!
    Jag är uppväxt på värmdö men bor nu i Gnesta, och här är det inte ens i närheten av samma kvalité på konditoriet..

    • miaohrn said

      Ja, Delselius konditori är inte dumt! Och Systrarna Delselius måste ju ha landets bästa strandkiosk. Trist att du inte har något bra kondis i Gnesta. För många år sedan besökte jag ett trevligt ställe där med fin servering på en innergård, men jag minns inte vad det hette.

  3. Karro said

    Åsö som i leverantören Åsö?

  4. Nu vill jag till Stockholm med det samma! Istället för en krogrunda i “storstan” borde man ta sig en konditorirunda! Det hade varit den ultimata helgen!

  5. Catharina said

    Håller också helt med. Jag såg en kaka på ett konditori Ystad i somras som jag gärna vill baka. Det är en kaka som heter apelsinbröd som man inte ser så ofta. Får leta på nätet efter receptet.

  6. Anna said

    Jag gillar Nybergs Konditori på Upplandsgatan, vid Odenplan, på samma gata som Old Touch (som du säkert hört om eftersom att du jobbar med Miriam!). Goda bakverk, klassiskt, mysigt. Har ätit något som heter Mandelmumma där som jag aldrig hittat någon annanstans men som är SÅ gott. Det är lite som en mazarin, men med massa kardemumma. Har du varit där?

    • miaohrn said

      Ja, Nybergs är inte dumt inte, men jag har inte varit där på många år. Måste testa mandelmumman, det låter ju lite som Grillska husets mumma!

Leave a Reply

