Ett bakande folk

October 20, 2011

Ett nytt eminent nummer av tidningen Baka har landat i tidningshyllorna, och däri hittar man min senaste krönika, som även kan läsas just precis här:

I min värld är det självklart att man bakar hemma. Min värld är förvisso ganska liten och begränsad, men jag vågar ändå påstå att vi svenskar överlag är hängivna hemmabagare. Vi har länge levt på landsbygden i självhushåll och lärt oss ta vara på vad jorden ger. Till skillnad från exempelvis Frankrike där det finns ett bageri i varje hörn, har vi inte haft lika god tillgång till nybakat bröd. Vår brödkultur har dessutom främst bestått av hårdbröd och mörka, hållbara sirapslimpor, och därmed har inte samma behov av att köpa färskt vitt bröd varje dag funnits.

Det här med bakning har självklart gått upp och ner i olika perioder. När jag var liten bakade min mamma det mesta av vårt matbröd själv, och eftersom vi var så bortskämda med det uppskattade vi det egentligen inte. Höjden av lyx var när vi fick köpebröd, allra helst vita fluffiga frallor eller tekakor. Numera tänker jag precis tvärtom, att hembakat bröd alltid är att föredra framför butikernas massproducerade limpor och smaklösa frallor.

Länge har vi bakat för att det är mest ekonomiskt så, äldre kokböcker är fulla av tips om hur du sparar slantar genom att göra ett stort veckobak där du får ut både bullar, kransar, släta frallor och skorpor ur en och samma vetedeg. Gärna med billigt margarin som bas. Nu för tiden tror jag snarare att man bakar för att det är lustfyllt och roligt, för att fira och överraska, och det ekonomiskt fördelaktiga är sällan det främsta skälet. Många tittar nog inte ens på prislappen när de handlar ingredienser, när man väl bakar är det lika bra att köpa det fetaste smöret, den finaste chokladen och ägg från glada hönor. Istället är tid bland det dyrbaraste den stressade nutidsmänniskan har, därav statusvärdet i det hypade surdegsbakandet.

Nya kolhydratsnåla dieter som GI och LCHF har också påverkat vår brödkonsumtion och vårt bakande. För 10-15 år sedan ansågs bröd vara en viktig och nyttig stapelvara i vår kost, för att några år senare bli utskällt och stigmatiserat. GI kan säkert vara bra på många sätt och vis, men själv skulle jag aldrig kunna avstå från vitt, nyrostat bröd, frasiga croissanter och kanelbullar i några längre perioder. Max en dag eller två. När jag häromveckan skulle köpa smör för att baka gapade butikernas hyllor tomma, och en trolig förklaring är den smörstinna LCHF-dietens genomslag. Vi har även LCHF-bantarna att tacka för att det äntligen börjar bli lite lättare att få tag på mandelmjöl till macaronbaket, eftersom mandelmjöl även funkar som ett kolhydratfattigt alternativ till vetemjöl.

Vi som bakar hemma verkar kunna delas in i två kategorier. Den första kategorin tillhör jag själv, och det är vi som vill göra det så enkelt för oss själva som möjligt, vi bakar kladdkakor, muffins, scones och smulpajer. Lustfyllt och spontant för att få oss en snabb sockerfix när suget slår till. På min kakblogg kan jag se vad folk söker på för att hitta dit, och framåt kvällarna är det många som googlar på ”sött och snabbt” för att tillfredställa sitt sötsug.

Den andra kategorin är mer masochistiskt lagda, de kastar sig in i svåra projekt som ofta misslyckas. De nördar ner sig i surdegsbröd, macarons och chokladtemperering, och stångar sig blodiga med knepiga recept för att till slut kunna lyckas och triumfera. Det ska gärna vara lite av en prylsport också, bakstenar, termometrar, jäskorgar och pralinformar införskaffas och den finaste chokladen och det obskyraste mjölet köps in från världens alla hörn.

Alla bakar ändå inte. Ofta träffar jag folk som säger att de inte kan baka, och många verkar ha inställningen att man antingen bakar eller lagar mat, men att göra både och inte går ihop. Själv har jag den klämkäcka attityden att alla kan baka, och anser man sig inte kunna det handlar det kanske främst om att man inte riktigt har tålamod att följa ett recept och mäta och väga noggrant. Är man lite ivrig och gillar att höfta i köket kanske matlagning passar bättre än bakning som kräver en viss precision. Men kan, det kan alla.

12 Responses to “Ett bakande folk”

  1. Cecilia said

    Bra krönika! Jag tillhör den udda gruppen som både bakar och lagar mat – Och LCHF:ar under veckorna:D Men när jag bakar gör jag riktiga grejor, med massor av kolhydrater och gottis. Annars förvinner ju hela njutningen! Ska göra mini-desserter på amerikanskt tema nästa helg, det ska bli spännande:)

  2. Sara said

    Mia, varför klippte du sån ful frisyr på mig i natt? Jag litade ju på dig, för du …bakar ju så bra. Men snagg med bred hockeysvans och 4 cm bred lugg var faktiskt inte snyggt.

    • miaohrn said

      Ha ha ha, nej jag är faktiskt inget vidare på att klippa hår. Kan tänka mig att d fortfarande är lite sur på mig, så där som man är dagen efter om man har drömt jobbiga drömmar om någon. Jag ber tusen gånger om ursäkt!

  3. Gud vilken underbar krönika! Håller med med allt, ekonomidelen, fritidsbakandet, det utmanande baket och allt där till!

    Älskar din blogg och alla dina fantastiska bakverk!

    Kramar

  4. Jag är också en bakande matlagare som just idag varit ute och plockat slånbär. Slånbären har jag pillat i en flaska och slagit på sprit. Det ska bli likör till jul. Mycket kloka och intressanta tankar om dagens samhälle. Är också uppvuxen med en mamma som bakade allt bröd själv och lyx var när vi fick äta köpebröd. I torsdagens plus testades Ekströms blåbärssmulpaj mot Johanna Westmans hemlagade smulpaj. 62 (tror jag) av 75 föredrog Johannas paj. Hemlagat är bäst.

    • miaohrn said

      Åh vad gott det låter med slånbärslikör, har vekat göra det i flera år men aldrig kommit mig för. Kul med testet i Plus, bra att Johannas paj segrade.

  5. Hembakat är alltid bäst, försökte få min familj att endast baka eget bröd nu i höst, dels så var det en ganska optimistisk ide, och dels så är jag ju ett 14-årigt mellanbarn som inte har så mycket makt som jag borde ha….
    Och det har med att alla kan baka, verkligen min grej! Jag har t.o.m. en blogg som heter just så. Skulle bli superglad om du, eller någon kollade in den. Det går än så länge ganska trögt med läsarna…. 🙂

  6. Johanna said

    Haha, jag har har köpt dyra pralinformar mm men jag har gjort praliner av choklad från ikea i dom….. Fem kr för 100g. Blev gott det med fast chokladen var lite klistrig efter tempereringen. Skyller min snålhet på att jag bara befinner mej i övningsstadiet än…

Leave a Reply

