Muffins

October 14, 2011

Ibland blir det faktiskt riktigt lyckat när jag bakar. Som de här muffinsen, de ser ju ut precis som muffins ska. Märkligt nog blir jag alltid lika förvånad när det händer, jag är ju trots allt utbildad bagare och har sysslat med det här i tio år, men ändå blir jag glatt överraskad varje gång jag bakar något snyggt. Tänk att jag har gjort det här själv!

Mina bästa tips för snygga muffins är att ställa pappersformarna i muffinsplåtar. Då blir muffinsen toppiga och höga istället för att sjunka ihop och nästan rinna ut. Och så gäller det att hitta ett pålitigt recept, jag gillar inte när det är så mycket mjöl i dem att de blir torra och trista. Det är alltid svårt att ange hur mycket man ska fylla formarna för att muffinsen ska bli lagom höga utan att rinna över, men knappt en centimeter kvar till formens kant är nog säkrast att ha. Finast och bäst muffinsformar tycker jag att man köper på Klaraform, och på Kakburken hittar man cupcake wrappers som ni kan se på bilden nedan, som man sätter på efter gräddningen. Just den på bilden är en present från New York, men är man lite pysslig är de nog plättlätta att göra själv.

Muffins får mig att tänka på knasiga och inspirerande bloggen Bake it in a cake. Kan det ätas kan det bakas in i en cupcake!

11 Responses to “Muffins”

  1. Annette said

    “Ibland blir det faktiskt riktigt lyckat…”

    Rätt ofta, tror jag! Fina muffins!

  2. Jättefina, ser riktigt smarriga ut!🙂

  3. Camilla said

    Ser väldigt fina, men framförallt väldigt goda ut!!
    Recept?😉

    Kram Camilla

  4. Ida said

    Det där såg så otroligt smarrigt ut! Och prickiga formar är nog det bästa som finns. Jag måste för övrigt tacka för att du skriver så bra böcker. Kladdkakor och Fler kladdkakor har hängt med mig ett bra tag…

  5. Otroligt vackra muffins!🙂

  6. Susanne said

    TACK! Jag vill säga TACK till Dig. FÖr jag har bakat whoopie pies idag efter receptet i Din nya bok och det blev så bra! TACK!

  7. Viktoria said

    Åh, vilka fina muffins! Har varit påväg i flera veckor att skicka mail till dig och fråga HUR man bär sig åt för att baka muffins som inte sjunker ihop. Jag har testat flera olika recept (även från dina böcker) och jag lyckas ändå inte. Vad gör jag för fel? (jag använder muffinsplåt)

    • miaohrn said

      Det händer då och då att muffinsen sjunker ihop även när jag bakar. Oftast beror det helt enkelt på att man har gräddat dem för kort stund, och ibland vill jag att det ska vara härligt kladdiga och ihopsjunkna. Att de sjunker ihop kan även bero på att man vispat socker och ägg pösigt, det kan man låta bli att göra och istället bara röra ihop det. Vill man snygga till en ihopsjunken muffin stoppar man helt enkelt en godis i håligheten och spritsar på massor av fluffig topping, volia!Lycka till!

Leave a Reply

