Bullfest

October 3, 2011

Imorrn inträffar inget mindre än självaste kanelbullens dag. Alldeles säkert är det till viss del giriga kommersiella krafter som ligger bakom denna högtid, men det struntar jag i, det är ju så gott med kanelbullar! Bästa receptet hittar du helt enkelt bak på mjölpaketet. Under receptfliken har jag lagt upp recept på kolabullarna med pekannötter på bilden ovan om du istället vill ha lite variation, och nedan följer mina bästa bullbakartips.

  • För att få saftiga bullar är det viktigt att inte tillsätta för mycket mjöl i degen, låt den gärna vara lite kletig.
  • Använd rumsvarmt smör istället för smält, då är det lättare att få bra konsistens på degen.
  • Knåda degen ordentligt, gärna 5-10 minuter för hand eller i matberedare.
  • Stöt gärna kardemummakärnor i en mortel istället för att använda färdigmalen kardemumma.
  • Låt degen jäsa minst 40 minuter, men gärna längre. Om du vill kan du minska lite på jästen, använda kall mjölk och låta degen jäsa i kylen över natten.
  • Snåla inte på den goda fyllningen, och variera gärna genom att tillsätta riven mandelmassa, äpplen, nötter eller sylt.

Många verkar förresten undra hur man gör bullknutar som den på översta bilden. Det undrar jag också, jag lär mig med jämna mellanrum, och sen glömmer jag snabbt det korrekta sättet. Men oroa er inte över det, jag brukar helt enkelt snurra ihop dem på känn med någon slags enkel knut och så blir det bra.

Bilderna har Ulrika Pousette plåtat.

9 Responses to “Bullfest”

  1. Har laddat allt som behövs inför morgondagen. Gossarna förväntar sig obegränsad tillgång på bullar för så är det “ALLTID” på kanelbullens dag.🙂 Och det går åt en hel del vill jag lova.
    Dock utelämnar jag all form av kardemumma då det enligt min smak blir godare då.

    • miaohrn said

      Nä, det är klart, alla kan ju inte gilla kardemumma. Men jag kollade nyss på ett engelsk matprogram där de tjatade om hur vanligt det var att folk inte gillar kanel, att det var en svår krydda. Det stämmer nog inte in på oss svenskar.

  2. Självklart firar vi kanelbullen på samma dag som min mamma fyller år. Yngsta dottern (12 år) tar med sig ett gäng bullar och bjuder klasskamraterna. Mannen tar med sig en påse till sitt arbete. Förmodligen kommer min bästa vän & hennes familj att få en påse också. Mina arbetskamrater får vänta tills på onsdag, eftersom jag inte arbetar i morgon. Hemgjorda kanelbullar är till för att bjuda på.

  3. Ulrika said

    Mia!
    Vet du något om hur man gör bra glutenfria kanelbullar? Jag håller på och dö av kanelbullebrist. Det är hemskt.

    • miaohrn said

      Usch ja, stackare. Jag vet tyvärr inte hur man bakar glutenfria kanelbullar, men om man googlar på det kommer det upp massor av recept, och de är förhoppningsvis bra. Lycka till!

  4. […] Mia Öhrn – Rolig, kreativ och hur duktig som helst är kakreceptdrottningen Mia Öhrn. Massa smarta tips och idéer för bakningsintresserade finns på hennes härliga blogg.  […]

  5. Greta said

    Såg just en glimt av din nya bok i Ebba von Syodws blogg =o)

Leave a Reply

