Bulleboden

September 7, 2011

När ett bra kafé byter ägare brukar det snabbt gå rykten om att det har försämrats. Jag är sällan sen att instämma i klagokören, ofta blir det sakta men säkert sämre. Det börjar med små detaljer; handstilen på menytavlorna blir fulare, roliga mackor byts ut mot ciabatta med tomat och mozarella, disktrasorna luktar surt, tjejen i kassan ser uttråkad ut och de hembakade kakorna byts ut mot något generiskt från ett leveransbageri. Att Bulleboden på Kungsholmen i Stockholm skulle ha blivit sämre har jag hört länge, men inte hunnit dit för att kontrollera om det stämmer. Ni kan andas ut, det är falska rykten! Till min glädje är det fortfarande finemang. Roligast tycker jag det är att de har många sorters vetebröd. Inte bara kanel- och kardemummabullar som alla andra ställen utan här bjuds det på surdegsbullar med mandelmassa och hallon, chokladbriocher med kola, gifflar med citronkräm, croissanter och toscabriocher.

Ett annat fikatips i Stockholms-trakten är att bege sig till fina kaféet Svindersviks Brygghus. I helgen dukar de upp äppelkakebuffé med minst sju sorters äppelkaka.

5 Responses to “Bulleboden”

  1. Jag skymtade en gammal Årets kockare (Per Eklund 1992) där i köket med kockjacka. Han borde ju kunna en del om mat och bak?! Måste nog gå och stödäta lite…

  2. Gisela Riddarström said

    Har noterat detsamma många gånger, och hade EXAKT samma farhåga när jag klev in på Bulleboden, dagen efter de nya ägarna tillträtt. Visste ej om ägarbytet, men såg på en gång att något var annorlunda, och fick förändringen bekräftad. Besviken! Kunde väl inte direkt notera någon försämring där och då, men eftersom det ju ofelbart brukar bli det, så har jag inte varit där sedan dess (men passerar i o f s inte lika ofta som förut heller). Glad över din nyhet, ska definitivt gå dit igen!

  3. Susanne said

    Jag har gjort smygreklam för Din bok idag i min blogg. Konstig sätt att göra reklam på kanske, hi hi, men rätt kul! (Om Du frågar mig. :-))

    Superfin bok! Heja!

  4. Nettan said

    Var där i helgen och testade surdegsbullen med vitron och OJ va den var god!

Leave a Reply

