Fuktskador

August 31, 2011

Sveriges klimat är ju överlag ganska torrt. Särskilt inomhus på vintern när elementen går för fulla muggar. Enda undantaget brukar vara just den här tiden på året, och typiskt nog är det alltid så här års jag bygger pepparkakshus. Detta år blev det ett senmedeltida stadshus som kommer att finnas som mall i Hus & Hem. Jag gräddade det i onsdags och byggde ihop det i torsdags när luftfuktighetsmätaren visade 75 % och håret låg platt och klibbigt mot huvudet. På fredagen skulle fotografen komma för att plåta det, och på natten kunde jag knappt sova. Till min stora lättnad stog huset upprät på fredagen och plåtisen hann föreviga det, men i måndags morse såg det ut så här. Platt som en pannkaka! Ingen större förlust egentligen, jag var mest glad att det inte hände i fredags, och vet ändå aldrig riktigt vad jag ska göra med husen så här års.

Det uppräta huset kan beskådas i nr 14 av Hus & Hem. Det blev riktigt fint om jag får säga det själv, och inte alltför avancerat att bygga.

Leave a Reply

