Tävlingsdags!

August 26, 2011

Nä, vet ni vad, nu är boken med den jättelånga titeln äntligen släppt! Jag menar självfallet min nya bok Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk, och jag tycker att det hela ska firas med en tävling. Jag lägger två ex av den sprillans nya boken i potten, och det enda du behöver göra för att delta är att skriva ner ditt bästa bakningstips under kommentarerna. Tills på måndag morgon klockan 8 har du på dig, men om du inte lyckas hålla tävlingsnerverna i schack kan du helt enkelt köpa boken på studs på Bokus.

Bilderna är hämtade ur boken och plåtade av Ulrika Pousette.

74 Responses to “Tävlingsdags!”

  1. Mitt beste baketips er å alltid lete etter bake-stash når man er på reise i utlandet. Matbutikker, kjøkkenbutikker etc., det er alltid noe interessant å finne, fra fancy strøssel til annerledes pepperkake- (cookie-) former. Det er ganske billig, man får noe annet enn det hjemme, og det er lette suvenirer å ha med hjem.

  2. Åh, såklart att jag vill ha den! Bästa baktips? Hm. Förmodligen att baka med frid i sinnet. Det går alltid bäst när man är vän med världen när man står där och mäter och fixar. Bullbak under stress är inget kul. Så Keep Calm and baka på. Typ🙂 Fin helg!

  3. Helena said

    Mitt bästa baktips är att klämma fast ett bakplåtspapper i botten på springformen med löstagbar botten. Klipp sedan bort det som sticker ut utanför. På så vis är det lätt att föra över kakan till ett fat eller liknande. Du behöver inte riskera att något fastnar i botten. Och viktigast av allt: Om du gör kladdkaka behöver du inte bröa formen vilket kan ge väldigt hårda kanter när man bara vill ha ljuvlig “kladdighet”.🙂

  4. Annelie said

    Tack för boken som kom igår!
    Sååå fantastiskt fin och läcker på alla sätt och vis.

    Ska baka allt i den.

    Tack igen!
    – Annelie –

  5. Catharina said

    Mitt bästa baktips är citrus. Någon form av citrus passar i allt. Citron i sockerkakan, apelsin i kladdkakan, lime i kolapajen. Har man någon citrusfrukt hemma kan man piffa upp vilket stapelrecept som helst!

  6. Åsa said

    Baka med kärlek! Då blir både kakor och bröd och bullar bättre. (Fungerar iofs på det mesta här i livet, gör det med kärlek så blir det bättre!)

  7. Anne said

    Vad roligt att den äntligen är färdig! Mitt bästa baktips är att frysa in kakdeg, rå, i färdiga bollar. Det passar alldeles utmärkt med alla slags kakor som man just formar till bollar. De kan gräddas direkt från frysen, om man bara lägger till någon minut på tiden. Suveränt att ha hemma – för nygräddade kakor är ju alltid godast.

  8. Åsa Rickman said

    Vi tackar för boken! Åsa och Anki

  9. anna said

    Jag har två baktips. Det första är att ha lite neutral olja i måtten innan man häller i sirap eller honung så får man ut allt det söta och sega. Nr två är kanske eg inget baktips men när man gör kola så kan man hälla i lite ättikssprit för att de inte ska sockra.

    Anna

  10. Simone said

    Jag vill jättegärna vara med,och den boken skulle jag mer än gärna vilja vinna.Älskar bakböcker och har några radade i köket på en hylla.Jag har många baktips,ett är att alltid använda ekologiska ägg,smaken blir helt otrolig,även ekologiska råvaror är mycket bättre,speciellt då man gör surdeg då är det ett måste.
    Använd vaniljpulver istället för vaniljsocker.Har man en köksmaskin så blir degen bättre av det.och ska man göra kanelbullar så är det bättre att lägga smör,kanel,socker i en skål och röra om än hälla på direkt då blir det saftigare bullar.

  11. Katarina said

    Att använda råvaror av bra kvalité! När man bakar med choklad, komma ihåg att använda lite salt, för det tar fram smaken på chokladen ytterligare🙂

  12. chanette said

    marknads nougat e så gott men ack så dyrt.. men det hindra inte mig.. jag ställde mig och gjorde dom själv.. nu kan jag äta hur mycket jag vill ha ha. och dessa e 1000 g godare än de på marknaden
    MARKNADS NOUGAT

    3 dl mjöl

    2 dl florsocker

    1/2 dl kakao

    1 tsk vanilj socker

    1 dl vatten

    3 dl socker

    70 g margarin

    1. ta fram en form av något slag (ugnsform, långpanna eller liknande)
    och klä den i bakplåtspapper alternativt smöra den.
    välj form och storlek efter önskad form på fugden.

    2. blanda ihop 3 dl vetemjöl, 2 dl florsocker, ½ dl kakao
    och 1 tsk vanillinsocker. det får inte finnas några klumpar,
    så sila gärna ned ingredienserna i skålen.

    3. ta fram en kastrull och häll i 1 dl vatten, 3 dl socker och 70 g smör.
    på med plattan och låt det koka max 2 minuter.

    4. tillsätt mjölblandningen och vispa snabbt ihop smeten kraftigt.

    5. häll snabbt smeten i formen och ställ i kylen för att stelna.
    när smeten har kallnat och stelnat skär du ut valfritt stora rutor.
    låt torka till lite och förvara sedan i kylskåpet tills det är dags att börja mumsa

  13. Vet inte om detta kan kallas bakningstips men…

    Mitt tips är ändå att läsa böcker om bakning och också kokböcker som skönlitteratur. Jag har alltid några på nattduksbordet… Underbara bilder och förtexter som gör mig salig av lycka. Och så blir jag så oerhört inspirerad. Härliga recept som sätter igång hjärnan… Efter en tid av bakboksläsning kan man börja jämföra recept och kokboksförfattare och hitta sin egen personliga väg i receptdjungeln. Det första jag skulle rädda vid en brand är alla mina underbara bak- och kokböcker.

  14. Lotta said

    Vad skoj att din nya bok är klar!!!
    Ska bli såå spännande att läsa den.

    Mina bästa tips är att alltid väga alla ingredienser, även dom som är angivna i volymmått räknar jag om och väger.
    Mitt andra tips är att sikta allt som går, tex florsocker, vetemjöl, potatismjöl osv.

    Jag hoppas du gillar mina tips så jag får vinna ett eget ex av din bok.

    Trevlig helg!

    Hälsningar
    Lotta

  15. Maria said

    Bästa tipset är att använda sig av en digital köksvåg när man bakar så att man får exakt rätt av alla ingredienser.

    Bonus tips: Gå in mataffärer när du är utomlands och leta efter roliga ingredienser.

  16. Mitt bästa tips är att våga ändra smak på dina favoritrecept! Kanske testa en smaksatt choklad när receptet säger vanligt. Tex Choklad med chilismak och marabou polka är fina bak-vänner.🙂

  17. Åh! Mitt bästa baktips är att utmana sig själv! Att inte varje gång det är dags att baka välja säkra kort och göra det man känner till och alltid brukar göra bara för att man VET att det blir bra. Experimentera lite med smakerna, ge dig på de där värstingrecepten som du annars bara hade skakat på huvudet åt. Det är klart att det kan bli en flopp ibland men man lär sig av sina misstag och när man väl lyckas blir man stolt. Riktigt stolt! Så: Utmana dig själv och häpna över resultatet!

  18. Det bästa jag kan göra när jag bakar är att baka mycket och ge bort mer än hälften. Då kan jag baka oftare, med gott samvete och lyckliga medmänniskor!

  19. Linnéa Nilsson said

    Hej! Först måste jag säga att dina kakor är UNDERBARA! Mitt baktips är nog att man lägger i lite vitchoklad i typiska chokladkakor såsom kladdkaka muffins och liknande. Blir himmelskt gott! Och att våga ta i sådant som du själv tycker saknas! Och såklart ha gulliga fina muffinsformar och dekoration, blir dubbelt så gott när det ser fint ut!

  20. Johanna said

    Mitt bästa baktips är att använda salt. Egentligen i alla typer av bakverk, men speciellt i smeten för mjuka kakor och chokladiga bakverk. (Småkakor och pajer klarar sig oftast utan sålänge man bakar på riktigt smör!) Jag tror många glömmer saltet eller inte ens tänker på det i samband med bakning, men har man väl börjat använda det vill man inte sluta. Saltet lyfter nämligen fram smakerna otroligt mycket. En nypa eller ett kryddmått räcker långt!🙂

  21. Begga said

    Jag behöver din nya bok ! Och ja behöver gör man när man är kokboksnarkoman. En sug starkare än bara längtan och “vill ha”😉

    Mitt bästa baktips: istället för att använda ströbröd på smöret när man “smörjer och ströar” en bakform att använda kokosmjöl istället. Blir mycket godare och ger en guldkant på det som annars kan vara trist och olyckligt tort (kanten). En kokosguldkant på kanten !🙂

  22. For en fantastisk bok, gratulerer! Mitt beste tips er å ha god tid når man baker, ikke gjøre tusen ting på en gang. Sett av tid til å kose deg med bakingen, det som er bakt med tid og kjærlighet blir alltid best!

  23. Åsa said

    TÅLAMOD! Att inte använda ljummet vatten till bullar, bröd och annat där jäst används utan alltid ha kallt vatten och låta degen ta den tid den vill ta och därmed låta smakerna utvecklas. Det är mitt bästa tips!

  24. Åsa said

    Eller kall degvätska (det behöver ju inte vara vatten – kan lika gärna vara mjölk, filmjölk etc) skulle det ju stå!

  25. Matilda said

    Den boken ska jag köpa någon gång! (om man nu inte skulle vinna)🙂 Verkar som en toppenbok! Säkert massvis med goda recept! Mitt bästa baktips? Hm… kanske, för att veta att brödet är klart (t.ex surdegsbrödet) så kan man knacka på brödbottnet. Om brödet känns ihåligt är det klart!

  26. Mitt absolut vattentäta tips är SMÖR. Baka aldrig med något annat än äkta smör!

  27. Mitt bästa bakningstips brukar jag upprepa när jag får höra saker som “men Malin – det är ju svårt att baka! Jag lyckas aldrig. Det blir bara torrt och tråkigt.” Tipset är: arbeta inte degen mer än nödvändigt. Alltså, sätt aldrig elvispen i muffinssmeten eller sockerkakan när mjölet väl är i, för då blir det segt och torrt. Att vända ner med en slickepott – det är mitt bästa tips.

  28. Anna said

    Mitt bästa tips är: baka! Baka mycket och ofta. Övning ger färdighet! Dessutom är få saker så avkopplande som att knåda en mjuk och varm vetedeg en stund. Eller släng ihop några enkla småkakor en kväll och bjud på jobbet – bara för att det är tisdag. Det gör de allra flesta arbetskamrater fånigt glada.

    Alltså, baka – skänker glädje till andra och inre frid till en själv.

  29. Mitt bästa baktips är att bröa sockerkaksformen med kokos och när det gäller chokladkakor med kakao

    När man bakar kanelbullar jäser man dom halva tiden vid andra jäsningen, dvs när man kavlat ut degen, fyllt den och skurit rullen i bitar, jäser man dom då halva tiden, tex 20 minuter så fryser man sedan in dom, när man vill ha färska nybakade kanelbullar tar man ut dom, låter dom tina/jäsa 1 timme och gräddar dom som vanligt. Och inte använda smält smör utan lägga i rumsvarmt smör när man gör bulldegen.

    Kladdkaka rör man bara ihop, de skall inte vispas

  30. MÅ Gott said

    Mitt bästa baktips är att frysa in muffinssmeten i formarna och ta fram och grädda eftersom. Öka gräddningstiden något.

  31. Therese said

    För mig är äkta smör i bakningen a och o, finns endast ett fåtal undantag för mig. För mig är bakning avkoppling och jag bakar gärna med våra 3 söner, det är verkligen kvalitetstid, favoritsysselsättning och favoritsällskap i en smäll :))

  32. Hej
    Oj vad jag vill vinna den.

    Mina bästa tips är ett rent materialistiskt sådant:
    Digitalvåg. Och silikonbakplåtspapper.

    Men om jag ska komma med ett “riktigt” baktips är det att se till att mjölet är färskt. Om man inte bakar så ofta kanske man ska tänka på att inte använda det där halva mjölpaketet som stått i skafferiet i ett halvår – istället för att sitta och grubbla över varför “jag” inte kan baka…

  33. Inger Persson said

    Mitt bästa baktips är att blanda ut lite sirap i varmt vatten och pensla glutenfria bullar och bröd med. Då får man fin färg på det glutenfria bröden/bullarna av jäsdeg som annars gärna ser lite spöklikt bleka ut och därmed inte så aptitliga som ett bröd/bulle med gyllenbrun färg.

  34. Elin said

    Mitt bästa baktips är: Försök igen!
    Det tog ganska lång tid innan jag lyckades macarons.
    Första gången jag någonsin gjorde de blev dom perfekta men sen misslyckades jag många ggr i rad efter det.
    Mm jag tog en paus från det receptet och försökte igen efter några månader och lyckades. Samma sak med olika kakor och bullar också får dem delen.
    Försök igen, ta en paus, få perpektiv och försök igen!

  35. Jessica Börjesson said

    Ett av mina bästa baktips är att ströa bakformen till mjuka kakor med vetemjöl istället för skorpmjöl/skorpsmulor. Det blir en mycket mjukare och finare yta på kakan, inga hårda kanter eller grov yta.
    Ett annat tips är att man inte behöver dubbla jästen när man bakar fint matbröd (på vetemjöl eller rågsikt) i dubbel sats. Bra att veta om man som jag jämt har för lite jäst hemma när brödbakarlusten anfaller.
    Tredje och sista tipset jag delar med mig av är att om man utesluter sockret, förutom en tesked för jäsningens skull, i vanlig bulldeg får man världens bästa grunddeg till pizzabullar!
    All good things come in three!😉

  36. Mitt bästa baktips består av enbart ett ord: DIGITALVÅG. Alla som vill verkligen lyckas med bakning borde införskaffa sig en digitalvåg av riktigt bra kvalitet.

  37. Idun said

    Mitt bästa baktips är när man får spontanfrämmande och vill bjuda på en bulle till kaffet men inte har någon – gör ev vanlig muffinsmet och häll ut i formar, sedan smälter (iaf så det är väldigt mjukt, flytande funkar också) du smör och blandar i rätt mycket av både socker och kanel (och kanske lite kardemumma) i smöret. Sedan är det bara att portionera ut blandningen i formarna och efter bara några minuter är kanelbullemuffinsarna klara att servera och hela köket doftar ljuvligt!

  38. Anna Gryth said

    Att låta barnen få vara med och baka. De kan få vara med och ändra lite i receptet och så prövar man sig fram till ett nytt recept.

    Anna

  39. Anneli said

    Ett av mina bästa baktips måste vara att använda rumtempererat smör istället för smält när man bakar bullar, smält smör absorberar mer mjöl och då blir det torrare bullar. Ett annat tips är att pensla på äggstrykningen på släta bullar t ex semmelbullar och lussekatter, EFTER gräddningen, då förstör man inte jäsningen samt att det blir fina blanka bullar utan nån rinnig kant.

  40. Charlotte said

    Hej Mia! Jag älskar verkligen alla dina böcker och recept, och den här boken måste jag bara ha!
    Mitt bästa baktips är:
    Övning ger färdighet och noggrannhet och tålamod bidrar till ett lyckat resultat!
    (Ju fler gånger man gör något, desto bättre blir man och det blir alltid bäst resultat om man mäter upp ingredienser i gram istället för “st” eller “dl”.)
    Trevlig helg!
    /Charlotte

  41. LindaS said

    Oj, jag vill vinna boken för det får bli mitt baktips, eftersom jag är värdelös på att baka… Alltså bra inspiration i form av dig! Jag läser gärna din blogg och låter mig inspireras!

  42. När jag bakar vetebröd bakar jag numera på det ”moderna” sättet. Jag blandar mjöl, rumsvarmt smör & jäst. Efter det sätter jag till ljummen mjölk och de andra ingredienserna. För det mesta värmer jag inte mjölken till 37º, utan den har lägre temperatur. Det gör inget har jag upptäckt. Bättre med för kall vätska än för varm. Sedan låter jag degen arbeta i ca 8-10 minuter i assistentens ”milda” dån. Jag brukar också ta mindre mjöl än vad receptet säger. Detta blir bullar som min man hävdar är mycket godare än klassiska bullar,
    hälsar Meg Sunesson,

  43. Vad roligt att du också är författare! Jag har blivit publicerad i Australien två gånger, i två olika antologier. Skrivit på engelska då, små korta historier. Nu skriver jag på en självbiografisk roman, på svenska. Finns lite att provsmaka.. provläsa.. på min blogg…
    Du ser ut att ha skrivit en himla fin bok!!! Grattis till publiceringen.
    Mitt bästa baktips.. är ett pepparkakshus. Det är pillgöra som jag gillar, det blir fint, man kan verkligen lägga ner sin konstnärliga tjäl i det, och det är ofta mycket uppskattat om man ger bort det.

  44. Helena said

    Några av er har redan varit inne på saltet som smakförhöjare. Jag fick tipset av en fd arbetskamrat att salta en aning på plåten innan man lägger dit pepparkakorna för gräddning. Det har jag gjort sedan dess – tycker det blir jättegott!!

    Någon annan var inne på “snabbbak” ifall man får oväntat besök och för en gångs skull inte har något fikabröd hemma. Då brukar jag göra en smarrig sak som heter Tuppkaka. Vet inte varför – kanske för att den är så enkel att även “tuppen” i hemmet klarar av den…;) Så här gör man: 1 ägg, 1,5 dl ( ca 100 gr) smör, 1,5 dl socker, 1,5 dl mjöl. Rör ihop ( inte vispa )alla ingredienser och häll i en stekpanna som tål att stå i ugnen. Strö över hackade nötter och grädda 10 min i 225 grader. Jag lovar att det smakar finfint, och skulle något bli över så är den minst lika god att äta när den kallnat!

  45. Anna Emilia Lundgren said

    För mig finns inget bättre än att känna mig fin och ha en soft inramning på min bakning.
    Det är P1 på radion eller lite Billie Holiday i högtalarna och sen tar jag på mig ett av mina vackra retro förkläden. Martha Stewart släng dig i väggen tänker jag och bara kör! Om man sedan lusläser sina recept, använder våg och tänker på att bakning är lite som kemi så går det aldrig riktigt fel. För att kunna baka fritt och skapa nytt måste jag först vara ordentlig och baka rätt!

    Tack för en fin blogg!
    Vänligen

    Kaksessan, Anna Emilia

  46. Karro said

    Den är så fiiiin, din bok!🙂 Hm… Det blir svårt att komma med något nytt här, många bra tips som redan är nämnda… Håller med om att ALLTID klämma fast bakplåtspapper i en form med löstagbar botten, särskilt om man ska servera kakan/pajen. Man bara lyfter upp den ur formen och kan snyggt slajda över den på ett fat samtidigt som man drar bort pappret under. Mitt andra tips är att samla på sig ett gäng grundrecept (mazarinmassa, biskvimassa, mördeg, smördeg, creme patisserie etc, etc, etc, etc). Då är det lätt att variera gamla recept/skapa nya recept, och äter du något gott på kondis är det lätt att själv återskapa det hemma.🙂

  47. Hej Mia! Tack för att du bidrar med ytterligare en helt ljuvlig bakbok! Självklart vill jag vinna den!

    Mitt bästa baktips är att läsa, bläddra i och sluka så många bakböcker som möjligt. Man får inspiration och nya infalls vinklar samt massor av bra tips och trix. Sedan är det viktigt att VÅGA utmana sig själv att prova nya recept.

    Jag utmanar ofta mig själv på ett halvt galet sätt: Jag bakar några olika, för mig tidigare helt oprövade, recept straxt innan gästerna kommer. Självklart kan jag inte följa ett recept, det är omöjligt. Jag är tvungen att hitta på egna varianter av ALLT.

    Igår hade vi kräftskiva här hemma. Vad gjorde jag några timmar innan gästerna kom? Jo, bakade tre nya recept. Det blev mörka chokladcupcakes med mintfrosting och krossade mariannekarameller på toppen, rosencupcakes med vit choklad och rosenfrosting med hjärtströssel samt matiga lerkrukfrallor med smarriga frön på toppen (lerkrukfrallorna fungerade som placeringskort innan dom åts upp). Som tur är brukar bakverken bli lyckade, så även denna gång. 50 cupcakes och 20 lerkrukefrallor tog slut på 12 gäster…

    När jag vunnit din tävling slår jag mig ner i soffan med din nya bok i min hand och avnjuter den tillsammans med en god kopp rött champangeté med jordgubbstwist.🙂 Jag kommer då återigen att skänka dig en varm tacksam tanke och glädjas åt att du återigen delat med dig av allt det härliga!

    Vänligen Helena /Franska Liljan

  48. Ok, många tips har kommit in ser jag. Om man bara ska säga ett tips ( egentligen finns det ju tusen) var och ett tips för olika kategorier inom bakning. Men jag tycker inte att det BÄSTA tipset då är något konkret. Över huvudtaget mitt bästa tips är att ha kul när man bakar! Har man inte kul medans man gör det så brukar oftast inte slutresultatet bli bra heller.

    Jag är en svensk pastrychef i New York. Mitt i Irene’s storm. En ny bakbok piggar alltid upp!!

  49. Åsa K said

    Mitt bästa tips när man fixar i köket (både när det gäller mat och bak) är att göra det med kärlek och frid i sinnet. Det blir så mycket bättre då! Sen passar det utmärkt att bjuda grannar, vänner eller arbetskamrater på skapelserna – då delar man med sig lite av glädjen.

  50. Helena said

    Åh vad roligt med en ny bakbok!

    Mitt bästa baktips förutom en bra digitalväg är att man ska våga prova, inte vara rädd att något ska bli fel. Det går alltid att göra något med en misslyckad kaka, tex. cakepops🙂

  51. Madde B said

    Jag har många tips så listan kan bli lång……men ett bra tips när man bakar vetebröd är att ta 100 gr jäst, 1 ägg, 1 tsk bakpulver per 1/2 liter degvätska och inte för mycket mjöl utan ta i efterhand då degen bakas ut. Då blir det saftiga, fluffiga bullar, vetelängder mm. Ett annat tips är att baka när du är stressad, ledsen mm för att baka el laga mat är så avkopplande och rensar tankarna.Det blir ett gott resultat efteråt som även kan glädja andra.

  52. Sandra said

    Mitt bästa baktips är att ALDRIG ha i smält smör i bröd och bullar. Smält smör binder mer mjöl än vad rumstempererat smör gör, vilket också ger torrare bröd och bullar.🙂

  53. Kim said

    Oj, det var inte lite bra baktips man fick här!
    Mitt bästa baktips är att använda bra råvaror: riktigt smör, ekoägg, äkta vanilj etc. Och använd en våg!

  54. Mari said

    Mitt bästa batips är att ha många vänner. Då har man en bra ursäkt att baka ofta och att inte äta allt själv.

  55. Natalia doin said

    Denna bok ska jag på ett eller annat sätt🙂
    Mitt bästa baktips något superenkelt: frukt eller bär som du råkar ha hemma, på med smuldeg, in i ugnen, vips så har du något gott att bjuda på, tar max en halvtimme!
    Natali

  56. Hemmafrun said

    Jag vill självklart vara med och tävla🙂

    Mitt bästa baktips är helt klart att följa receptet till punkt och prickar. I alla fall första gången man ska baka det. Sen när man gjort receptet och vet hur bakverket “ska” smaka eller vara, så är det mycket lättare att sen sätta sin egen prägel på det med ett bra resultat!

  57. Hanna said

    Jag tycker väldigt mycket om cholkadcupcakes. Men att bara ha kakao i kan bli väldigt torrt. Därför brukar jag hacka bitar av choklad, gärna av en riktigt mörk sort, och ha i smeten. Och om man sedan värmer cupcakesen lite innan man äter dom får man en mycket smaskig överraskning när man tar första bettet🙂

  58. Maria said

    Jag har ju redan bestämt mig för att köpa boken, men vinna den vore ju inte fel:) Jag brukar säga att en matsked kakao i smeten är aldrig fel. När jag bakar tycker jag om att plocka fram mina kakböcker och leta upp olika versioner av ett recept och sen kombinerar jag recepten så som jag tycker verkar bra. Nåt annat jag skulle vilja tipsa om är kolafluff på gräddkolor. Jag smälte ner gräddkolor i uppvärmd grädde och lät det svalna. Väldigt gott att ha i kakor. Jag använde det i en budapestrulle. Hade även osötad vispad grädde och hackad choklad i. Blev en hit på kräftskivan:)

    Förresten tack Mia för att du tipsade om Galna Glassen. Bor i Halmstad men hade inte hört talas om det innan jag läste om det i din blogg. Jag ska absolut dit och smaka!

    Hälsningar Maria

  59. Kakjuntan said

    Bästa baktipset är att vara med i Kakjuntan där vi tar del av varandras kakbak och tipsar om vad som var bra eller kanske mindre bra med recept från boken Sju sorters kakor. Roligt och inspirerande!

  60. Martina Eriksson said

    Jag funderade över mitt bästa bakningstips medan jag rörde ihop en kladdkaka och kom fram till att det finns många, många tips för att lyckas. Men jag insåg också att man aldrig ska ge upp. En katastrofal kaka kanske nästa gång, eller gången efter, ändå blir lyckad! Så ge aldrig upp, vad som än händer under bakningen, och ta det inte för seriöst. Ha kul!

    Mvh Martina

  61. Rebecka said

    Va kul jag hitta till din blogg och med så bra tajming🙂 Mitt baktips är att byta ut en del av strösockret mot brunt farinsocker ger väldigt god smak speciellt i muffins och kladdkakor. /Rebecka

  62. Linda said

    Mitt tips är att dela på äggen kalla, direkt från kylskåpet. Annars är det lätt hänt att gulan spricker och blandar sig med vitan och det blir inga bra maränger🙂 Iaf om man är så klantig som jag men ändå älskar att baka.

  63. joanna said

    Mitt bästa baktips är att man inte behöver följa alla recept slaviskt utan våga gå utanför ramarna för ett recept. Och sedan är det alltid roligt att ha med sig barna när man bakar för då vet man aldrig vad som händer.

  64. Mona said

    Hej,
    Det ser ut att vara en riktigt fin bok, så jag vill gärna vara med och tävla.

    Mitt bästa tips är att inte bli ledsen eller avskräckt då något går fel i köket. Det gäller att försöka igen och igen… Jag brukade själv bli nedstämd tidigare vid eventuella bak-misslyckanden, men precis som med allt annat i livet så går det bra ibland och sämre andra gånger. Då jag försökte mig på hallonmousse första gången fick jag göra det fyra gånger under loppet av två dagar innan jag lyckades, men då blev det heaven! Alltså, så länge man fortsätter försöka så belönas man. Ge inte upp!

    Mona.

  65. Magdalena said

    Mitt tips är att alltid se till att ha riktigt roligt när man bakar, och aldrig oroa sig för vad som skulle kunna gå fel. (Bakverk har ju som bekant en otrolig förmåga att känna av rädsla, och tenderar gå totalt åt skogen om de så bara ens anar minsta lilla ängslan…)

  66. Em said

    Byt ut smör mot kokosolja (t ex Cocosa) i kakor för att göra dem laktosintolerans- och veganvänliga!

  67. Anna Streng said

    Mitt bästa bakstips är att ha med barnen och göra något kul av det hela. Dammsuga upp mjölet får man räkna med. Att slicka skålen ingår ju också!

  68. Renate said

    Blöt bakplåtspapper, vrid ur, smöra och klä sedan din form. På så sätt blir det enklare att få pappret att få rätt form.

  69. Karin Fällén said

    Mitt bästa baktips är att äta så mkt smet det bara går under tiden man bakar, för det blir ju så mycket roligare då!😉

  70. Jag är ingen jätte erfaren bagerska men jag tror på att kärlek och tålamod är knepet till en lyckad bakning. Men främst av allt så tror jag att det viktigaste är att göra det tillsammans med nära och kära. Dela med sig av erfarenheter men även glädjen som finns att hitta i att dela något tillsammans!

  71. Hanna said

    Hej!

    Vilken fin bok!

    Mitt bästa baktips är att låta degen (tex bull- och bröddeg) knådas länge i bakmaskinen, det jäser mycket bättre sen jag började med det. Innan körde jag ihop allt lite snabbt, men nu låter jag den gå i kanske 5-7 minuter.

    Vänligen
    Hanna

  72. Eva S said

    Ännu en fin bok av dig. Härligt…
    Bakning för mig är som balsam för själen.Man blir så härligt avspänd och känner lugnet.Har även hittat en liten kär vän som verkligen Älskar allt jag gör. En riktig “gottegris”. Läser alltid en massa recept dagarna igenom.Och testar nästan dagligen något nytt
    Bra råvaror eller vad man säger och bra redskap då fixar man det mesta.

  73. Birgitta said

    Vilken härlig bok!
    När jag gör sockerkaka använder jag kokos i stället för ströbröd i formen. Blir MYCKET saftigare så!

  74. Linda said

    Vilken underbar bok!! Mums!
    När jag steker pannkakor till tex pannkakstårta har jag i 1 msk potatismjöl till 5 dl mjölk så håller pannkakorna ihop o man slipper trasiga pannkakor:-) Förr drog jag mig för att steka pannkakor men nu går det hur lätt som helst.

Leave a Reply

