Företagsnytt

August 22, 2011

Imorse invaderades stan av krispiga Kånken-väskor med pressvecken kvar på väg till första skoldagen. Även vi som slutade skolan för länge sedan kan ju drabbas av det där nystart-suget så här års, och då finns det en del öppningar i sötsaks- och bakningsbranschen. Dels träffade jag brödnestorn Erik Olofsson på Ikea i fredags, och han berättade att han ska sälja Rute Stenugnsbageri på Gotland. Har du 3,8 miljoner eller mer på fickan är det bara att slå till. Då får du även Eriks unika bostadshus på köpet. Och så tipsade Lisa Ericson på Pärlans Konfektyr (landets godaste kolor) om att de söker en ny kökschef. Hör av dig till Lisa om du är driven, ansvarstagande och engagerad. Du ska vara villig att leda det kreativa utvecklingsarbetet, men också hantera dagliga rutinuppgifter. I gengäld får du ett grymt roligt jobb, och på hemsidan hittar du kontaktuppifter.

Pärlans har flyttat från Artillerigatan 56 för att bli sambos med Vasastans Ost (ännu mer gott till delikatesskvarteren runt St Eriksplan!) och i Pärlans tidigare lokal huserar snart Holy Sweet som varit lokallösa alldeles för länge. Några kvarter bort hörde jag att nynordiska krogen Gastrologik ska öppna. Namnet låter ganska äckligt tycker jag, lite som gastroskopi, men det ryktas att de även kommer ha ett bageri, och allt blir säkert mycket godare än det låter. I kategorin jag-döper-mitt-konditori-efter-mig-själv följer Magnus Johansson som snart öppnar nytt i Hammarby Sjöstad.  Jag älskar när saker och ting börjar rulla igen efter sommaren!

Bilden har inget med inlägget att göra, men jag tänkte påminna om att det är dags att frossa i svenska plommon som börjat dyka upp i butiker och på träd. Baka paj, gör marmelad eller sväng ihop de chokladfyllda mandelinbakade plommonen som ligger under receptfliken. Bläddra ner en bit bara.

Leave a Reply

