Persikofrossa

August 17, 2011

Näst efter svenska bär tycker jag att det allra godaste med sommaren är nektariner och persikor. Och näst efter att äta dem rakt av är det godaste som finns att stoppa dem i bakverk. Jag lyckades prångla på Mitt Kök att få göra massor av nektarin- och persikorecept, och nu finns jobbet ute i tidningen.

Jag testade bland annat att koka in persikor, det var superroligt! Receptet ligger under receptfliken, och resten finns att läsa i tidningen.

Det skållades och skalades och kokades i sockerlag.

De två översta proffsbilderna har Ulrika Pousette plåtat, och de två nedersta klåparbilderna har jag plåtat.

7 Responses to “Persikofrossa”

  1. Ahhhhh! Jag frossar i nektariner och persikor varje sommar. Mums!

  2. Emma said

    Din nya bok Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk låter intressant, den tror jag nog ska få pryda mitt kök🙂

  3. Greta said

    Har du provat den fantastiska frukten plattpersika? Eller bergspersika eller munkpersika – kärt barn har många namn.

    Det är i alla fall en platt variant som smakar nästan likadant som vanliga persikor och som har en lite mindre kärna som är lättare att plocka ur. Perfekt när man vill baka eller laga mat med frukten och slippa skära runt en stor kärna.

    Bildgoogla “plattpersika” så får ni se – genialiskt! och gott!

    • miaohrn said

      Ja, visst är det supergott med platta persikor! Och kul att de börjar dyka upp överallt. För några år sedan kunde man ju bara köpa dem utomlands, men nu har vår närmaste kvarterskiosk plattpersikor i överflöd.

  4. Maria said

    Kolla in denna bloggpost hos fantastiska Mowielicious, kanske något som passar dig:

    http://www.mowielicious.com/home/2011/07/baking-with-apricots-a-quick-survey-and-instagram.html

Leave a Reply

