På skattjakt

August 2, 2011

Frågar du mig så finns det inget bättre att göra en sån där typisk svensk sommardag med blandad kompott av sol, regn och småmulet än att gå på loppis. Själv har jag varit kors och tvärs hela sommaren för att hitta den tjusigaste rekvisitan.

Tro inte att jag som en annan turgumma bara ramlar över fina loppisar, åh nej, vi har åkt runt till en herrans massa uschliga loppisar och gjort ett eller två fynd bland tonvis med skrot. Vi har varit runt halva Stockholm, Täby, Åkersberga, Enköping, Insjön och Tällberg och jag kan egentligen inte rekommendera en enda av de loppisar vi har besökt, det gäller helt enkelt att ha tålamod och åka till många. Den enda som jag kanske kan tipsa om är Täby loppis, det är en stor bakluckeloppis med nya säljare varje vecka, så där finns det alltid chans till fynd. Miljön på Täby galopp är inte supercharmig, så vill du ha en heldag med fin natur, fika och allsköns aktiviteter har även Hågelby, Siggesta Gård och Rosenhill bakluckeloppisar titt som tätt.

En loppis som ändå var väldigt fin var Montebello där jag fyndade grejorna ovan för en spottstyver, men där sålde ägarinnan ut sina egna prylar, så frågan är hur länge de kommer att räcka. Efter lite silverputs visade det sig att den främsta äggkoppen är graverad med namnet Gerhard. Att man handlar på loppis för att sakerna har personlighet och själ är ju äldsta klyschan i boken, men jag gillar ändå tanken på att Gerhard har suttit och ätit sitt frukostägg ur silverkopp. Gud vet vad han gjorde med resten av dagen efter en sådan start.

6 Responses to “På skattjakt”

  1. Sandra said

    Åh, så mycket fint! Den loppisrundan hade man ju inte sagt nej till!!!

  2. Jess said

    Det där blir till godis i kommande fotojobb det. Ser med spänning fram mot bilder och recept.🙂

  3. Vad mycket fina grejer! Själv har jag loppisfyndat likadana ljusblå tallrikar som finns på den översta bilden. Snygga men väldigt opraktiska att äta paj med vaniljsås på har jag fått lära mig den hårda vägen.

    • miaohrn said

      Ha ha, jag ska tänka på det där med vaniljsåsen! Blev så glad att hitta dem i ljusblått, likadana fast vita ser man ju överallt.

  4. Matilda said

    Vilka fina loppisfynd du hittat! Den där fina vit-turkosa formen, är den ugnssäker? Och den där mjölburken är väldigt fin!

Leave a Reply

