Bästa brownien

July 31, 2011

Om jag bara fick äta ett bakverk resten av livet skulle det nog bli brownie. Förvisso i hård konkurrens med semlor, smulpaj, praliner och bullar och allt annat gott. Så här tycker jag att en bra brownie ska se ut, riktigt saftig, chokladig och lite kladdig, men inte så där segkladdig och kompakt av rått mjöl som kladdkaka kan vara. Fast jag har inget emot det heller om sanningen ska fram. Receptet ligger sedan tidigare under receptfliken, scrolla ner en bit bara, och det bästa av allt är att man kan variera brownie i oändlighet. Martha Stewart har bakat upp en radda ni kan dregla över och inspireras av här, och här delar hon med sig av sin bästa brownie-tips.

10 Responses to “Bästa brownien”

  1. Jess said

    Jag brukar alltid hävda att kladdkaka brukar vara mitt enda alternativ för en sista dessertupplevelse i livet. Men på din beskrivning låter det som om brownie skulle funka också. Smarrig bild!

    • miaohrn said

      Förhoppningsvis dröjer det länge, länge innan du måste bestämma dig i alla fal. Och det ena utesluter ju inte det andra.

  2. Carl said

    Såg grundreceptet för glass under Recept & blev sugen på att testa hallonglassen, nu när det är högsäsong. Du skriver “byt ut det & tillsätt det & följ receptet i övrigt”. Ska hallonen alltså vara med när krämen kokar upp? Tänkte att det kanske tar bort det fräscha men å andra sidan är det så kort tid det upphettas.

    • miaohrn said

      Bra idé, hallonglassen är gudomlig! Jag brukar koka med hallonen, men du kan säkert tillsätta de senare om du vill.

  3. Carl said

    Eftersom jag vet att du är medvetet noga med att formulera dig i dina recept så kokade jag med hallonen. Smeten kör runt i maskinen nu😉

    Men pistascheglass då? Provade för flera år sen men det blev inte bra. Det går ju att få tag på skalade osaltade nötter, även om de är dyra. Mala dem till ett riktigt fint pulver & låta dra ut oljorna länge i den heta gräddmjölken. Men hur mycket tror du behövs till ditt recept?

    • miaohrn said

      Det låter som en bra idé med pistaschglass, och du har nog helt rätt med tillvägagångsättet. Det är ju en ganska lite sats, så 100-150 g nötter kanske räcker. Håller med, inte är de billiga.

      • Carl said

        Ska experimentera lite med olika smaker med ditt recept som utgångspunkt. Återkommer gärna med mina slutsatser om du är intresserad. Måste skaffa en bra minimixer eller minikvarn till nötterna😉

        • miaohrn said

          Ja, berätta gärna hur det gick! Lycka till. Annars har Djurgårdsglace en pistaschglass som en riktigt god. Till skillnad från många som bara är gröna utan pistaschsmak.

  4. Emma said

    Hej,
    Man blir så inspirerad av att kolla på din blogg. Jag älskar allt som har med bakverk att göra och du är grym!🙂

    Ha en trevlig sommar.
    Kram från Emma

Leave a Reply

