Ice ice baby

July 5, 2011

Icakuriren har kommit ut med en bokliknande tidning vid namn Sommarmat, och jag fick den stora äran att göra ett lass glassrecept till den. Det är ju alltid lite pirrigt att hinna plåta glass innan den smälter bort, men det var galet gott, roligt och inspirerande. Björn Tesch har plåtat de fina bilderna och ovan syns en vattenmelonsorbet, nedan Miriam som balanserar vaniljglass och hallonglass, och längst ner iskaffemilkshake. Under receptfliken har jag lagt upp ett grundrecept på vaniljglass samt förslag på variation. För vad kan vara bättre tidsfördriv på semestern än glasstillverkning?

Lite glasstips som hjälp på traven:

  • Att ha en glassmaskin för att kunna göra glass är inte nödvändigt, men gillar du hemgjord glass kan det vara värt att investera i en. Hör först dig för hos familj och vänner, många brukar ha en glassmaskin som står och samlar damm i köksskåpet. Det brukar även gå att köpa billiga och fullt fungerande glassmaskiner på loppis.
  • Till den vanligaste modellen av glassmaskin stoppar man ner en frysklamp i behållaren. Motorn vispar sedan rund glassmeten ovanpå frysklampen, och på det sättet fryser glassen till. Frysklampen måste vara väl infryst för att det ska fungera, så lägg gärna in den i frysen ett dygn i förväg. Man kan inte frysa särskilt stora satser åt gången, och man kan heller inte frysa två satser efter varandra.
  • Koka gärna glassmeten dagen innan och låt den stå och ”mogna” i kylen över natten för att få fin smak och konsistens. Är du ivrig behöver du bara vänta tills smeten har kallnat.
  • Hemgjord glass är allra godast och har bäst konsistens när den är alldeles nygjord, men du kan självklart förbereda den och frysa in. Glassen blir riktigt hård i frysen, så ta ut den i god tid innan serveringen och låt den mjukna lite.
  • Har du ingen glassmaskin kan du frysa in glassen i en bunke eller form i frysen. Rör ungefär var trettionde minut tills den är fryst för att glassen inte ska bli isig. Vill du få den extra krämig kan du mixa med stavmixer var trettionde minut tills glassen är infryst. Utan glassmaskin går det även utmärkt att göra parfait.

Har ni vägarna förbi Liljeholmens Centrum i Stockholm, Gallerian i Västerås eller Eurostop i Halmstad tycker jag att ni ska passa på att testa Galna Glassen. Verkar vara ett riktigt schysst glasställe där du väljer bland smaksättningar och tillbehör som lakrits, Snickers, gummibjörnar, cookies och kokosbollar och där  glassen blandas ihop på en fryst granitsten medan du väntar.

7 Responses to “Ice ice baby”

  1. Hemmagjord glass är så goty, glassmaskin används flitigt, flera gånger i veckan🙂, igår blev det glass-sandwich

  2. Åsa said

    MUMS! Den godaste glassen ever åt jag på “Olof Viktors” i Glemminge i påskas. ALLA smaker var himmelska. Och japp, jag hann smaka mig igenom hela sortimentet:) Smultron var kanske favoriten men alla var sååå goda.

  3. Ann-Louise said

    Dina bilder är helt ljuvliga och jösses vad sugen på glass jag blir!🙂

  4. Catharina said

    Håller helt med Åsa, Olof Victors har verkligen god glass, synd att det ska ligga så långt bort. Ska dit om drygt en vecka och då ska jag göra mitt bästa för att prova alla smakerna.

  5. Annika said

    Åh, på tal om fryst granitsten så såg jag något sådant göras på en glasseria i San Francisco häromveckan. (Visst är jag berest?) Kunden valde glassmak och sen blandades “fyllningen” i med spatlar på en kall sten, och med väldigt underhållande teknik där glassen bland annat kastades upp i luften mellan spatlarna. Kanske inte helt konstigt att kedjan heter Cold Stone. Tyvärr var vi alldeles för mätta för att prova, och hann inte tillbaka innan vi reste vidare. Men nästa gång jag är i USA ska jag leta upp närmaste glasseria och testa minst två varianter. http://www.coldstonecreamery.com

    Själv har jag funderat på att återuppliva min gamla glassmaskin ett tag nu, och inspirerad av ditt inlägg ska jag nu göra slag i saken.🙂

    • miaohrn said

      Det låter det! Alltid samma problem det där med att hinna äta allt man vill testa under utlandsresor. Lycka till med glassen!

Leave a Reply

