Ambulerande desserter

July 2, 2011

Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk till asiatiska desserter, åtminstone om de innehåller röda bönor, men jag blev ändå så glad när den här glassdessertvagnen dök upp när vi badade på Reimersholme. Det känns så semestrigt om någon går runt och kränger flottiga munkar, meloner eller läsk när man badar, och just den här vagnen är extra originell. Den går under det något krångliga namnet The Lean Green Ais Kacang Machine, känns igen på det gröna bastparasollet och saluför isdesserter med inspiration från Malaysia och Singapore. Det betyder hyvlad is, röda bönor, gelékuber, burkmajs och kondenserad mjölk… Inte jättegott när jag testat det i Singapore, och när ais kacang-vagnen dök upp var jag just nyfikad, så jag kan inte ge något utlåtande, men det är alltid värt att uppmuntra sånt som skiljer sig från gängse glassbåtar och strutar. Vagnen dyker upp lite här och var i sommar-Stockholm, och genom deras Facebook-grupp kan du hålla koll på var det kan vara härnäst.

11 Responses to “Ambulerande desserter”

  1. Katarina said

    Jag är inte så förtjust i asiatiska desserter heller, men bullar med röda bönor pasta är jag super förtjust i. Har ett recept på min blogg: http://hovkonditorn.blogspot.com/2011/06/anpan.html

    Roligt att det dyker upp desserter från andra sidan världen i sommar Sverige🙂

    • miaohrn said

      Det får jag ta och testa! Men konservativ som jag är tycker jag nästan att det borde vara godare att fylla bullarna med smör, socker och mandelmassa…

  2. Jessica said

    vietnamesiskt kaffe med kondenserad mjölk är väldigt gott!

  3. Jessica said

    Blackgrass jelly är också gott! Hell, det mesta är gott😉

  4. Elin said

    Svart sesamglass är också gott.

  5. Freddie said

    Hörrö, ska inte tant försöka få till en kurs i höst?!😉

    • miaohrn said

      Hmm, njae, vet inte… Vad ska jag ha kurs i tycker du? Eller så får du helt enkelt komma och praktisera hos mig en dag! Så att jag inte får några jobbiga norska tanter på halsen.

      • Freddie said

        Whoopie pies?!😉 Och jag vill ju fortfarande göra praliner!
        Ha ha… nä, norska tanter som är jobbiga vill vi ju inte ha🙂

        Kan meddela att jag nu prövat Mcdonalds macaroner. Var på rivieran förra veckan och passade på att smita in när vi var i Nice. Törs man säga att de var riktigt goda🙂

  6. Malin said

    Var kan man hitta receptet på vattenmelon sorbet glassen?

Leave a Reply

