Saften blommar

June 29, 2011

Sedan flädern började blomma har jag gått och klurat på om man inte skulle kunna göra saft även på andra ätliga blommor. Alltså låta blommorna ligga och dra i sockerlag i några dagar för att kapsla in blomdoften. Jag ringde till mina pålitliga föräldrar på landet för att få råd, de har ju koll på natur och blomster och sånt. Min mamma tipsade om saft på kamomill och johannesört, men kamomill fick jag inte tag på, och johannesört visade sig slå ut en lång radda viktiga mediciner (mot hiv, epilepsi och oönskade graviditeter). Min pappa föreslog rödklöver, och det tyckte jag lät som en bra idé tills jag insåg att rödklöver varken verkar har smak eller doft. Lite honungssötma kan man känna om man tuggar ordentligt. Jag doftade runt på Långholmen och i Rålambshovsparken och hann rata vanliga små nyponrosor (knappt någon doft) innan jag hittade sådana här stora, kraftigt doftande Hansarosor. Eller så kallas det vresrosor, är lite osäker. Jag pallade ett par nävar innnan någon såg mig, och det blev en alldeles utmärkt saft efter vanligt fläderblomsaftrecept, men mer än så vågar jag inte berätta innan receptet publiceras i Mitt kök i augusti.

Vad jag förstår är det bäst att använda blommor med kraftig doft, och naturligtvis måste de vara ätliga. Syréner borde också funka bra, och på fina Stegsholms gård som jag skrev om förra året gör de saft på älggräs och häggblom. På Fabrique hittade jag den här snygga hibiskussaften som inte var så dum, även om jag är lite osäker på hur hibiskus smakar.

Igår var det äntligen dags att plocka årets första fläder. Mina ständiga fläderplockarkumpaner Erik och Jakob kan aldrig lungt stå på marken och plocka de blommor man kommer åt, nej det ska klättras och klängas för att komma åt de allra högsta och finaste klasarna. Så blir det väldigt god saft också.

4 Responses to “Saften blommar”

  1. Jeannette Berglund said

    Syrensaft har jag gjort i flera år och det är jättegott! Tänker göra ett försök med schersmin i år. Blandade schersmin och jordgubb och det blev en härlig, blommig saft. Tack för en bra blogg!

  2. miaohrn said

    Åh, vad roligt att du har gjort saft på schersmin och syrén! Jag älskar schersmin och har velat smaksätta saft och desserter med det i åratal, men aldrig lyckats hitta någon info om det är ätligt eller inte. Är det alltså det?

  3. Magnus J said

    Hm, lite oroväckande att hon inte svarade…;-(
    Min kollegas syrra berättade dock för några år sedan att hon brukade göra saft på schermin. Enligt giftcentralen så förekommer inga förgiftningsfall. Jag tänkte prova en konbination på hälften fläder och hälften schersmin.

    • miaohrn said

      Haha, ja vi får hoppas att Jeanette överlevde sin schersminsaft! Lycka till med ditt försök Magnus, berätta gärna hur det går.

Leave a Reply

