Midsommar utan ångest

June 26, 2011

Det blev ingen gräddtårta med jordgubbar för min del på midsommarafton, men likväl osträtt, dubbla desserter och en hel ask med praliner på Oaxen Krog. Vi råkade boka in oss 24 juni utan en tanke på vilken dag det var, men bättre midsommarafton har jag svårt att tänka mig. Osträtten var en ugnsbakad granbarksost från Jürss mejeri med smulor av granbark (förvånansvärt gott), därefter kom en float av havrgrynsgrötglass (ungefär så gott som det låter) och äppelmust. Sedan en supergod dessert med chokladstekt sandkaka, jordgubbar, havtornsskum och karamellmousse. Jag är tyvärr lite för blyg och väluppfostrad för att sitta och plåta rätterna på en finkrog, men jag lyckades föreviga asken med konfekt som avslutade måltiden och som man fick ta med sig hem. Ytterst generöst och genomtänkt med tanke på att de flesta blir lite mätta efter 13 rätter. Pralinerna har smaker som mesost, ättika/russin, lövskog, (lite osäker på vad det innebär) saltkola och vallmopraliné. På bilden ligger de flesta upp och ner, förlåt konditorn på Oaxen!

Midsommardagen inleddes med finfrukost på hotellbåten Prince van Orangiëns akterdäck istället för med bakfylla och ångest i fel säng i en fuktig sommarstuga mitt i skogen. Det 64-graderkokta ägget var ändå kanske mer trendigt än supergott.

Pigg och glad trots midsommardag!

2 Responses to “Midsommar utan ångest”

  1. Sandra said

    Låter som en fantastisk midsommar! Den där havregrynsgrötsglassen blir jag nyfiken på. Helt galen idé att göra…

    • miaohrn said

      Äsch, det finns så mycket godare sker att göra glass på. Choklad, jordgubbar, kola och så vidare. Men så är jag ju lite konservativ också.

Leave a Reply

