Skördetider

June 18, 2011

Flädern blommar för fullt nu, åtminstone i Stockholmsområdet, så missa inte att ge er ut och plocka. Buskarna finns så gott som överallt i parker och grönområden, och blir till prima saft. Jag har lagt upp recept på fläderblomssaft under receptfliken, och där ligger dessutom ett recept på fläderblomschampagnen som ni ser på bilden ovan. Om man har tur och saften börjar jäsa som den ska (det är ju lite som med surdeg, ibland vill det sig inte) får man en lätt mousserande dryck som dessutom kanske har lite, lite alkohol i sig. Så håll i hattten och låt bilen stå! Självklart är det inte champagne i sin rätta mening, och den lite parfymiga smaken kanske inte faller alla på läppen, men det är en ytterst tillfredställande känsla att få lite sockervatten att utvecklas till bubblande dryck.

Bilderna har bästa Ulrika Pousette plåtat.

3 Responses to “Skördetider”

  1. Julia* said

    Mum… jag har gjort min första fläderblomssaft och det var så gott! Det finns många fläder var jag bor i Bretagne, men det är jättesvart att hitta citronsyra i Frankrike. Nu måste jag prova din fläderblomschampagnen😉 Skål Mia!

  2. miaohrn said

    Åh, vad härligt det låter med fläder från Bretagne. Jag tror förresten att det borde gå bra att utesluta citronsyran, den är nog mest med för att öka hållbarheten. Så det gäller bara att dricka upp den fort, skål Julia!

  3. Får allt gå på jakt efter fläder🙂

Leave a Reply

