Tårta på tårta

June 14, 2011

Det är alltid lika otåligt att behöva vänta hela hösten, vintern och våren på somriga receptjobb jag har gjort ett år i förväg, men nu äntligen har Lantliv Mat och Vin publicerat det sommartårtjobb jag gjorde förra året. Mästerliga Anna Kern har plåtat de underbara bilderna, vi höll till i härliga Ulriksdals Slottsträdgård och Miriam assisterade på sitt excellenta vis.

27 Responses to “Tårta på tårta”

  1. ia said

    Wow va fint!🙂

  2. Jess said

    Superfrestande. Så fina bilder!

  3. Matilda said

    Åh, tårtorna ser jättegoda ut! Verkligen fina!😀 Kommer recepten på tårtorna komma ut på bloggen eller kommer de bara finnas i Lantliv Mat & Vin?

    • miaohrn said

      Jag vågar nog inte lägga upp dem, har inte bett om lov… Men tidningen är väl värd investeringen, fullproppad med recept och fina bilder.

  4. Hanna said

    Ååh vad härligt! Jag vill också bli din assistent! Snälla!

  5. Linda said

    Wow! Den sista skulle jag vilja ha hemma hos mig! En riktig hallonbomb!

  6. Fredde said

    Fantastiska! Jag kan tänka mig allesammans😉 God damn it, I’m never gonna get thin😀

  7. Underbara bilder och fantastiska tårtor! En liten fråga. I min nya lägenhet finns en ny (inköpt 2010) gasugn. Går det baka med den eller bör den bytas ut mot en el? Tänker på att jag baka bröd, macarons, småkakor och likande flera gånger i veckan.

    • miaohrn said

      Jag har också en ny gasugn hemma (mest bakar jag dock i min studio) och jag tycker att det funkar över förväntan att baka i den. Småkakor är inget större problem och jag bakade frallor häromdagen som blev utmärkta. Macarons har jag inte testat, men tycker att det borde funka bra. Det är ju så synd att slänga ut nya prylar. Och jag kan tänka mig att det finns en anledning att ni har en gasugn, alltså att husets elledningar inte klarar av elugnar?

  8. Wow, vilka läckra tårtor och bilder!!! OCH tack för tipset på fotografen, jag tror vi skulle kunna hitta många spännande projekt tillsammans.

  9. Sandra said

    Underbara tårtor! Den där hallontårtan i slutet är helt fab!!! Min favvo!

  10. Jess said

    Den med blåbär påminner till utseendet om vår bröllopstårta från förra året. Fast den var med björnbär och vit choklad.
    Blåbärsvarianten bara måste jag ha receptet till. Fixar den tidningen bums!

  11. style fare said

    I’m loving that heart cake, Mia! My favorite Swedish pastry of all time is hands down the wonderful strawberry cream cake available during the summer… that was also our wedding cake.😉 Please share your favorite classic recipe with me? xoxo

    • miaohrn said

      It’s quite embarassing, but I’m not sure I’ve got a recepe for classic strawberry cream cake… But I’ll see what I can find and email you! I loved your wedding cake! xxx

  12. Johanna said

    Jag måste köpa tidningen, tårtorna såg ju så härliga ut! Men jag såg att det skulle vara 5 dl smultron i en av dom (tjyvläste lite i affärn, men jag lovar, jag ska köpa den…) var får man tag på denna mängd smultron? Jag brukar bara hitta några stycken i taget…

    • miaohrn said

      Du har rätt, det är inte helt lätt att hitta så mycket smultron, men hade du haft tid att läsa receptet i lugn och ro hade du sett att det står att man kan ersätta smultronen med till exempel jordgubbar. Smultron är dessutom ganska enkelt att odla i trädgården eller på balkongen, och då får man ihop lite större mängder om man har tur. Lycka till!

      • Johanna said

        Näe så noga tjyvläste jag inte😉. Men jag har ju 1500 kvm trädgård att odla smultron i så det är väl bara att sätta gång… Köpte dessutom världens godaste jordgubbar på Willys häromveckan som smakade smultron så dom hade passat bra, men dom är ju slut för länge sen såklart….

  13. Nu har jag gjort din parfaittårta, så tokgott och lätt att göra, perfekt att man kan göra den i förväg och förvara den i frysen http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2011/07/parfaittarta-med-jordgubbar.html

Leave a Reply

