Snabbköpsmacarons

June 6, 2011

Macarons på Ica, dra på trissor! Lite kul och fascinerande tycker jag, men det kommer säkert få många fransmän som värnar om macaronen att se rött. Fyra macarons för 40 kronor är fortfarande inte billigt, men betydligt mer ekonomiskt än på finkonditoriet. Just det här med kvaliteten på macarons är en känslig fråga. En del fransmän har blivit upprörda över att jag håller macaronkurser för vanliga människor eftersom den ädla macaronkonsten enligt dem är något det tar minst 15 år att lära sig. En macaron är antingen perfekt eller defekt, och det jag gör är enligt dem att gå över till den mörka sidan. Jag håller med på sätt och vis, de macarons jag och mina elever gör är säkert en smula defekta, men jag tycker det viktigaste är att förmedla bakningsglädje och entusiasm, och jag blir lika glad varje gång jag ser hur någon blir överraskad av att lyckas göra en plåt med i mitt tycke utmärkta macarons.

Macaronerna på bilden hittade jag på Ica på St Eriksgatan 26, och jag misstänker att de kommer från Gateau som i sin tur köper in från Gourmandise. Samma Ica säljer förresten pulverkaffe bakom disk på grund av stöldrisken, men hela bönor och bryggkaffe är tydligen inte lika åtråvärt.

7 Responses to “Snabbköpsmacarons”

  1. Annelie said

    Jag jobbar i bageriet på ett ICA MAxi och vi bakar macarons från grunden ibland när det finns tid till det. Inte så ofta vill säga, men det händer🙂

  2. Annette said

    Strunta du i vad de där elitistiska patissierna säger – här i Frankrike bakas det macarons både här och var, det har varit en riktig modekaka i flera år nu.

    Har börjat baka flera gånger, men aldrig nått riktigt ända fram!

    De allra bästa macarons jag ätit var… salta. Macarons salés, fast sötsalta vore nog det bästa ordet. Mycket spännande, och faktiskt också väldigt gott.

    Ska prova ICAs när jag kommer till Sverige i sommar!

    • miaohrn said

      Åh, jag har aldrig testat salta, macarons, men är lite nyfiken. Och idag hittade jag söta macarons på Konsum också!

  3. Sandra said

    Fortsätt håll kurser! Vi vanliga människor kan vi med! JAg gillar när saker är lite defekta, det gör det lite mer perfekt på nåt vis!!!

  4. Jessica said

    Jag har hittat lakritsmacaroner på ett ställe. Online-affär.

  5. Åsa said

    Fransmän är så tråkiga…..håller med dig om att det är väl kul att förmedla bakglädje och skit samma om de inte blir så snygga alltid!😀 Jag har provat de där macaronerna de säljer på ica och de var ingen höjdare!!! Oerhört besviken blev jag, de smakade bara mandelmassa…..Hemmagjorda är 100 ggr godare!

Leave a Reply

