Roulette

June 3, 2011

Idag är en rulltårtebakardag! Jag glömmer alltid mellan varven hur enkelt det är att göra rulltårta, och så blir jag glatt överraskad när jag inser att det är fantastiskt få ingredienser, och att botten bara behöver gräddas 5 minuter. Och så kan man ju fylla tårtan med vad som helst och variera i oändlighet. Själv gillar jag inte smörkräm (jag skulle nästan vilja påstå att det är äckligt, men min mamma har lärt mig att man inte får säga så om mat) så jag brukar fylla med sylt och vispgrädde eller bara sylt, eller cream cheese-kräm och sylt. Fluff kan säkert också passa alldeles utmärkt som rulltårte-fyllning. Av chokladrulltårtan tänkte jag göra Claras fina hullerombuller-tårta.

Ett konditor-trick för att få en rund och fin rulltårta är förresten att lägga tårtan med skarven neråt på ett bakplåtspapper. Täck tårtan med pappret och lägg en skärbräda eller plåt ovanpå pappret. Tryck till med skärbrädan mot tårtan och bänken och dra samtidigt i den nedre delen av pappret för att spänna åt tårtan. Frys gärna in tårtan och skär upp den när den är nästintill tinad så får du rundare och finare skivor.

3 Responses to “Roulette”

  1. Freddie said

    Rulltårta är en klassiker som aldrig bli omodern! Fast jag älskar ju smörkräm😀

  2. Mikaela said

    Om jag ändå kunde säga att det var lätt att göra rulltårta, den spricker konstant för mig!

Leave a Reply

