Glassfest

May 31, 2011

Idag har jag gjort banana split för allra första gången. Märkligt nog, det är ju en makalöst god och snygg efterrätt. Dessutom upptäckte jag just att Posten har lanserat glassfrimärken, hur snygga som helst, jag tänker köpa på mig ett helt lager! Det finns dessutom ett banana split-frimärke på rulle.

Just så här års vill man ju inget hellre än att äta glass konstant. Ofta funkar en vanlig mjukglass eller pinnglass bra, men vill man ha lite extra kvalitet och hantverk är några favoriter i Stockholm Kungsholmens Glassfabrik och Gelateria Italiana. Ben & Jerrys glassbarer som finns här och var är heller inte dumma, och vid Liljeholmskajen har Rättviks glass nyss öppnat. För utsiktens skull gillar jag kioskerna uppe på Fjällgatan (hett tips om du ska guida turistkompisar på stan) och Gerdas öppnar snart i ny regi och utlovar en storslagen glassmaskin och massor av goda tillbehör. Här kan du kika på ett glasstest med ännu fler tips.

8 Responses to “Glassfest”

  1. Så søte frimerker!
    I helgen bakte jeg din chocolate cheese cake, den ble kjempepopulær. Veldig god! Takk for at du deler oppskrifter (recept).
    Men jeg hadde et problem, kaken sprakk på midten da den ble kjølt ned etter steking. Har du noen idé om hva som kan ha gjort det?

    Bloggpost om kaken her
    http://strikkelises.blogspot.com/2011/05/sjokoladeostekake-chocolate-cheese-cake.html

    • miaohrn said

      Vad kul att tårtan uppskattades. Ja, det händer ganska ofta att cheesecakes spricker när de kallnar, och jag är lite osäker på vad det beror på, men jag tror att det är en bra idé att låta kakan svalna ordentligt innan man sätter in den i kylen. Och så kan det kanske bero på att vår svenska crème fraiche kanske skiljer sig från den norska. 2 dl rymmer den svenska förpackningen.

      • Ok, takk!
        Det kan absolutt være noe med creme fraichen. Mitt beger hadde dessuten 300 gram (ca 3 dl antakelig) og 35 % fett. Får prøve å justere litt neste gang, for dette var definitivt ikke siste forsøk🙂

  2. Emma said

    Jag köpte frimärken idag med fick fula, tråkiga med vindkraftverk på… Jag önskar det fanns riktig glass någonstans häromkring, får väl göra min egen…

    • miaohrn said

      Usch ja, fula frimärken blir ingen glad av. De brukar jag använda på brev till Skatteverket för att bli av med dem. Frimärkena alltså.

  3. Vilka härliga frimärken, helt i min smak, älskar ju glass och glassmaskinen går varm här hemma, just nu med ananassorbet

  4. Måste inhandla såna fina märken! Är så avundsjuk på alla som kan äta glass till höger o vänster. Tål inte mjölksocker så jag får hålla mig till sorbet, vilket jag som tur är älskar. Men jag saknar verkligen mjukglass…

Leave a Reply

