Helgen då allt skulle hända

May 29, 2011

Jag får intrycket att det var just denna helg som alla skulle hinna med allt när det gäller festligheter och aktiviteter. Möhippor, svensexor, födelsedagsfester, marathon, loppisar och föreningsaktiviteter stog som spön i backen, och det är nog många som så här på söndagkvällen inte är helt utvilade inför arbetsveckan. Men håll ut, det är ju kortvecka!

Själv klämde jag in dop, 30-årsfest och städdag med bostadsrättsföreningen, men fler aktviteter gick inte att hinna med när marathonet lamslog trafiken. Dopfikat efter ceremonin var storslaget och bjöd förutom alla bakverk man kan önska sig på den mest unika smörgåstårta jag sett! En skapelse helt i sitt eget slag, och god så in i bänken proppad med kräftstjärtar, avokado, rökt lax, räkor och löjrom.

Sen raka vägen hem för att fixa födelsedagstårta åt min kompis Calle som inte önskade sig annat än en påse Zoo i 30-årspresent, alltså det klassiska godiset med giraff på tablettasken. Det fick bli en minitårta med Zoo-fluff eftersom jag blivit besatt av att göra fluff av allt. Först testade jag att smälta ner knappt 80 gram Zoo i 1,5 dl vispgrädde, men det blev hårt som en studsboll när det stelnade. Jag smälte ner det på nytt och tillsatte ytterligare 1,5 dl grädde, och det blev lite bättre, men fortfarande ganska hårt och gelatinstinnt.  Tårtan blev acceptabel ändå, och hur som helst är det ju tanken som räknas. Tror jag.

Kärt barn får många Zoo-påsar.

Idag var det dags för städdag (eller trivseldag som det så fint kallas) i vår förening, och jag utsåg mig själv till fikaansvarig. Det blev svartvinbärsglasstårta, kardemummabullar, blåbärsglasspinnar, chokladparfait, polkagrismuffins, fläderbullar och lite annat smått och gott jag hittade i frysen. Komiskt nog serverat på gymmet som just öppnat i vårt hus och som passade på att ha rundvisning. Tyvärr fick jag inga bildbevis på grannarna som satt på träningsapparater och proppade i sig tårta.

5 Responses to “Helgen då allt skulle hända”

  1. Synd du inte fick bildbevis på grannarna som käkade tårta i gymmet🙂, så mycket gott du bjöd på och fluff är himla gott, fast jag brukar ta 60 gram godis till 3 dl grädde

  2. Jessika said

    Kul med fluffet! Det ska jag prova.
    Hur gör du polkagrismuffins?

  3. Annika said

    Åh måste prova fluff jag med. Får “tvinga” kollegorna att äta sen – för jag försöker verkligen att INTE äta sötsaker. Men det är ju så roligt att baka och testa nya saker!

  4. fridasmat said

    haha, jag hade också en period när jag gjorde fluff av allt som kom i min väg.
    och vilken fantastisk smörgåstårta sen!

  5. Marie said

    HiHi.

    Jag brukar tömma frysen och kalla det för “rest-fest.”

Leave a Reply

