Fluffigt

May 22, 2011

I ett samtal med ett litet gäng rutinerade kakbloggare för några veckor sedan nämndes begreppet fluff. Jag kände mig helt nollställd, visst, jag vet vad marshmallow fluff på burk är men det här verkade handla om något hemgjort. Jag tog mod till mig och ställde frågan: “Asså, förlåt, men vad är fluff?” Och dom ba ” Meh, asså seriöst, vet du inte vad fluff är, vilken sten har du legat under?”

Nä, de var väldigt förstående och förklarade att fluff gör man helt enkelt genom att smälta ner godis, till exempel Polly, geléhallon, marshmallows eller choklad tillsammans med vispgrädde och låta det kallna i kylen. Efter några timmar (de sa över natten, men jag orkade inte vänta mer än 3-4 timmar) vispar man upp de till ett fluff. Godisfluff liksom, helt oemotståndligt! Självklart inte om man är e-nummerfobiker och med i Mats-Eric Nilssons fanclub, men vi som har en lite mer avslappnad attityd till tillsatser i mat kan götta oss hämningslöst. Fluffet kan man sedan använda som topping till cupcakes, fyllning till tårtor och gud vet allt där man vill ha något krämigt och gott. Det borde ju även passa i rulltårtor, whoopie pies och till glass.

Jag gjorde mitt första fluff i fredags och började lite trevande genom att koka upp 1,5 dl vispgrädde, dra kastrullen från plattan och ösa ner ner 100 gram finhackad Käck, alltså det lakritsgodis som numera lite internationellt heter Kick. Det ville inte riktigt smälta så jag fick sätta kastrullen på plattan igen och värma lite försiktigt. Sedan in i kylen tills det kallnade, och därefter vispade jag upp det alldeles kort med elvisp. Voila, ett lakritsfluff! Eftersom jag inte gillar lakrits tyckte jag att det var ganska äckligt, (jag testade det till ett receptuppdrag) men rent objektivt känner jag ändå på mig att det är supergott om man är lakritsfantast. Vill man inte ha det sådär grått och trist i färgen kan man säkert färga det med lite svart hushållsfärg. Jag spritsade upp fluffet på cupcakes och pyntade med silverströssel för att få den gråa färgen lite piffigare. Det gav blodad tand, framöver tänker jag göra fluff på allt som kommer i min väg!

15 Responses to “Fluffigt”

  1. Gud vilket tips, måste testa fluff också 🙂
    Blir nog något annat än lakrits dock, gillar inte det speciellt mycket heller.

    Tackar ödmjukast!

  2. Annelie said

    Fluff ärjättegott. Mitt favoritfluff är Dumlefluff som passar lika bra som topping som fyllning i tårtor. Eller varför inte som dessert med halloncoulis till: Mmmm….😉

  3. Christina said

    Hej Mia!
    Jag har en fråga; vilken slags rom ska man använda till receptet på minimuffins med romglasyr?
    Lade du dina minifuffins i en muffinsform för att få bättre form på dom? Tror du att dom “flyter” ut om man inte använder en sådan?
    Tack för en väldigt inspirerande bakblogg!🙂
    /Christina

    • miaohrn said

      Hej Christina!

      Du kan använda vilken rom som helst som du tycker är god, gärna mörk rom. Jag använde en som heter “Plantation rum” som är ganska vanlig på Systembolaget och känns ingen på den bastklädda flaskan. Muffinsformarna kommer från nätbutiken Klara färdiga och är SUPERBRA. De håller formen och flyter inte ut även om man inte använder en muffinsplåt.

      • Christina said

        Hej igen!
        Tack så mycket för svaret. Jag har också beställt formarna från klara färdiga och dom är verkligen ursöta!
        Jag hoppas på att lyckas med baket!
        Ha en fin vecka!🙂
        /Christina

  4. Mia said

    Tänk…du måste ha ett av dom bästa jobben som finns! Att få baka och testa olika bak grejjor på jobbet!! Härligt det skulle vara att få betalt för att testa alla idéer man har i huvudet! Jag hopas på en barnledig helg framöver så lite av mina idéer kan få bli testade. Ska nog ta och prova på det där med fluff, lät spännande!

    • miaohrn said

      Ja, det är ett nästan oförskämt roligt jobb jag har, ibland tror jag knappt att det är sant! Hoppas du får en lugn stund att experimentera i köket snart!

  5. Fluff är så gott och så lätt att variera

  6. Nathalie said

    Hej Mia! Jag kunde inte undgå att missa muffinsformarna på bilden… de ser rätt små ut? Har du något tips på var man kan hitta dessa minimuffins-formar i butik? Är på jakt efter det till festligheter inom de närmsta dagarna och har inte tid att beställa på nätet (då det är det enda jag har hittat hitills.)

    Fluff låter nästan för gott. Hade inte heller hört talas om det….måste prova!

    • miaohrn said

      Hej Nathalie! Japp, det är minimuffinsformar från Klara färdiga som är en superbra nätbutik med snabb leverans, men behöver du dem ännu snabbare kanske det är bäst att gå till en fysisk butik. Jag vet inte var du bor, men muffinsformar från Kalasform brukar finnas lite överallt. Igår såg jag att de har fina miniformar på mataffären Matpressen vid DN-skrapan på Kungsholmen, men här kan du hitta fler återförsäljare: http://www.kalasform.se/har-finns-vi.asp

  7. Yasemin said

    Hej Mia, hoppas allt är bra med dig. Ja fluff är så gott. Jag har gjort det en gång till cupcakes var mkt gott.

  8. Maria said

    Ha ha, skönt att jag inte är ensam. Jag visste inte heller vad fluff var. Ganache hade jag hört talas om, men allt med mjölk i är no-no i mitt kök, så jag har ingen erfarenheter av det.

  9. […] Den regniga förmiddagen tillbringades i köket, där jag experimenterade fram ett par sötnyttiga minimuffinsar. I första hand kom de till för att jag skulle ha något att skicka in till Söta saker-bloggen och månadens sötsak där. Julis tema är rosa, en färg som jag inte använder i mitt bakande särskilt mycket. Jag är inte så mycket för det här gullegulliga när det gäller bakverk, med prinsesstårtor och rosor och rosa och drömlikt. Men så kom jag och tänka på fluff. Fluff är frosting eller glasyr gjord på grädde och smält godis, och är just nu ganska trendigt i bakvärlden. En ett roligt inlägg som Mia Öhrn har skrivit om det kan ni läsa här. […]

Leave a Reply

