Efterlysning

May 15, 2011

Utesäsongen har börjat när det gäller kakplåtningar. Förutom att jag alltid håller på att få en hjärtattack över väderprognosen och av att släpa rekvisita och kakor fram och tillbaka är det fantastiskt roligt att fota utomhus, så mycket mer inspirerande än att vara i en kal studio. 

Kruxet är bara att hitta någonstans att vara, så därför vädjar jag nu till er kära läsare. Har du möjligtvis en liten trädgård vi skulle kunna få hålla till i under en dag? Eller kanske en kolonistuga, uteplats eller till och med ett kafé? Skriv då gärna en kommentar här nedan. Som ersättning får du massor av kakor och min eviga tacksamhet. Jag har två önskemål, dels att det ska finnas ett kök av något slag, dels att det ska finnas fina trädgårdsmöbler, gärna skavda och med lite karaktär som på bilderna. Alltså, snarare åt shabby chic-hållet än plaststolar och nyinköpt från Rusta. Datumet det handlar om är först och främst 8 juni, och ju närmare Stockholms innerstad, desto bättre. Råkar du sedan ha ett växthus, orangeri eller en uteplats med tak så att vi kan gardera oss mot vädrets nycker vore det nästan för bra för att vara sant.

Bilderna är plåtade av Stellan Herner i Tantolundens koloniområde och hämtade ur min och Claes Karlssons bok Sockerkakor.

16 Responses to “Efterlysning”

  1. Jenny said

    Hej!
    Mina föräldrars landställe på Värmdö låter perfekt för det här. Jättevacka utemöbler à la Carl Malmsten finns, bergknallar, gröna gräsmattor och närhet till vattnet finns också! Det tar ca 50 min från stan att åka och jag är mammaledig nu och alltså flexibel!

  2. hanna said

    Hej! Det skulle eventuellt funka att vara hos oss. Vi har ett sekelskifteshus och stor (ovårdad;)) trädgård. Inom en-två veckor kommer vi ha ett perfekt kök (det har renoverats och det återstår lite målning och att koppla in en vattenkran).

    I skrivande stund har vi inte så jättemånga trädgårdsmöbler. Ett par gamla träbänkar under äppelträdet, ett rostigt bord och lite omaka rottingmöbler. Det går säkert att fixa något som går att använda, jag kan fråga grannen. Hur som helst finns det stenar, stammar och annat att använda.

    Vi bor på Lidingö. Går bra att komma förbi och kolla.

    /Hanna

  3. ulrica said

    Det låter som att mina föräldrars ställe skulle passa utmärkt🙂.
    Nu ligger det tyvärr inte i Stockholm, utan 8 mil norr om Stockholm, strax utanför Enköping. Det tar max 40 minuter med bil.

    Deras trädgård ska i sommar vara med i en av de stora inredningsmagasinen och allt du söker finns.. stort bondkök i lantlig stil, gamla utemöbler, växthus, en loppisbod med liten “café-del”.

    Rekommenderas varmt🙂. Hör av dig om du vill ha kontaktuppgifter!
    mvh. Ulrica Hållén

  4. Åsa said

    Vill du istället ha klippor och vatten så hojta till! Du vet ju var jag finns att nå🙂

    /ÅSA med bokhandeln

    • miaohrn said

      Det låter underbart, Åsa! Sådana plåtningar kommer säkert också bli aktuella, men inte just den här gången.

  5. Annika said

    Ni är supervälkomna ut till oss i Saltsjöbaden; gult trähus med stor trädgård (naturtomt + en del rabatter). Stor uteplats med tak finns. En del halvslitna (fast inte direkt gamla) trämöbler finns, och jag kan säkert låna annat av grannar och vänner om det skulle behövas. Litet men fullt funktionsdugligt kök finns så klart. Hör av dig på facebook om du är intresserad!🙂

    Kram, Annika H

  6. miaohrn said

    Det låter som toppenställen alltihopa! Jag kommer säkert vilja vara hos er alla förr eller senare, så jag mejlar er inom kort.

  7. Mia said

    Du är välkommen hit till Ingarö också om du vill. Kök finns i vårat nya hus och lite gammal charm finns i den lilla gamla stugan (sliten faluröd men flagnad grön dörr) som än så länge står kvar på den gamla delen av tomten.Taket är dock täckt av en pressening så det kan inte va med på bild….. Liten ljusblå stuga finns också och en hel del gamla fat och Höganäs krukor, gjutjärns spis som går att flytta ut(super rostig)ett växthus där det förhoppningsvis ska komma upp en massa grönsaker, två gamla frukt träd, syrener, en STOR lönn, lite tak ute och jag tror jag kan låna en hel massa blommor från mitt jobb som ligger ett stenkast härifrån om det behövs det kan jag dubbelkolla om det blir aktuellt. Vill du kan jag ju kanske skicka lite foton. Har nog lite dåligt med just utemöbler men annars kan det nog passa bra. Och jag är också föräldraledig så det går att komma och titta och fota i princip när som helst! 15-20 minuter från slussen. Välkommna! Mvh Maria

  8. Maria said

    Kolla in Tullgarn där ett otroligt vackert gammalt Orangeri finns. http://www.tullgarnsvardshus.se

  9. Malin said

    Hej Mia!
    Vi har en tomt men tyvärr inga slitna härliga möbler. Bara vanliga utemöbler. Men ni är alltid välkomna till oss iaf!

    kram M.I.G.

  10. Sanna said

    Enskedefältet kanske? Växthus i trä, altaner med bänkar, vildvuxen trädgård med massor av blommor. Stort kök, så klart.
    Finns tillgängligt till och från till 1:à augusti, därefter är härligheten inte längre min.😦

  11. Nik said

    Du är alltid välkommen att låa mitt hem o min altan…Du vet vars jag finns!
    Kram/Nik

Leave a Reply

