Kiosker med koll

May 13, 2011

Är det något som får mig att spetsa öronen är det när jag hör talas om en kiosk med ambitioner, så när det började ryktas att Skinnarvikskiosken serverar kaffe från Johan & Nyström, kakor från Pock och bröd från Lux var jag inte sen att cykla dit. Jag valde en grillad macka med Västerbottensost och Tvärnöskinka, och jävlar i min låda vad gott det var! Närmast beroendeframkallande. Eller, jag vill inte ge er orealistiska förväntningar, det är vitt bröd med ost och skinka och inget annat, men den föll mig på läppen.

Kiosken ligger naturskönt i Skinnarviksparken, ett par björkar bjuder på lagom mycket skugga, och har man tur hinner man paxa hängmattan. De öppnar klockan 10 alla dagar, och stänger lite beroende på väder.

Just Söder är särskilt välsignat när det gäller kiosker med ambitioner, eller åtminstone lite karaktär. Vid Mosebacke finns Gröna kiosken, I Axel Landquists park finns Axels kiosk och längs Årstaviken ligger kaféet som en liten tid hette Café Rhodos, sedan Årsta camping, och nu vet jag inte vad de kallar sig. Klart är i alla fall att de inte har öppnat för året än, men jag håller tummarna att de gör det snart. När det gäller Gröna kiosken och Axels kiosk är jag osäker på om de har öppnat än.

Är det istället korv av lite bättre kvalitet du är ute efter finns Östermalmsgrillen på Nytorgsgatan 55 och Günters korvar på Karlbergsvägen 66. Precis i början av Norr Mälarstrand, vid trappan upp mot St Eriksgatan brukar Monsieur Phillipe rigga upp ett litet korvstånd, och det sägs att korvkiosken vid Djurgårdsbrunnsbron har goda, svenska korvar. Där ligger också den fina Apotekskiosken som säljer glass.

Leave a Reply

