Kakor bara för att

May 11, 2011

Jag bakar väldigt sällan hemma på min fritid. Dels för att jag har en gasugn och begränsat med fritid, men även för att jag har alla möjligheter i världen att baka hela dagarna på jobbet. I fredags blev jag dock kollossalt sugen på att baka något bara för att jag hade lust. På jobbet bakar jag alltid för att en kund har gett mig i uppdrag att göra en särskild kaka, och det är fantastiskt roligt i sig, men oftast är en viss sorts kakuppdrag överreprestenterade, främst påskgodis och sommartårtor, eller julkakor mitt i sommaren, så nu blev jag lite rebelliskt sugen på att få bestämma alldeles själv vad jag skulle baka.

Bland det godaste jag vet är chokladiga kakor med lite kex och lite krämigt och sånt, typ Twix eller Snickers. Jag började med att baka spröda småkakor med en liten gnutta salt i. Första plåten blev ful, jag gjorde kakorna för stora så att de flöt ut, men nästa plåt belv ganska bra trots gasugnen. Det är en modern och i stort sett sprillans ny gasugn, så jag tror att det är en helt annan sak än att försöka baka i en gammal relik från förra århundandet. Förra årtusendet för den delen.

Kakorna ville jag fylla med någon sorts chokladtryffel, och eftersom jag tycker rysligt mycket om jordnötter lät jag jordnötsmör smälta ihop med vispgrädde och mörk choklad.

När chokladkrämen hade svalnat och tjocknat lite fyllde jag kexen med den…

…och doppade dem i mörk choklad och pyntade med en jordnöt.

Jag tänker inte skriva ner hela receptet, för då känns det som jobb trots allt, men nedan hittar ni kakdegen, och så får ni höfta fram resten och göra precis som ni själva vill.

Kakor

1,5 dl strösocker
1,5 dl (90 g) vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
100 g kylskåpskallt smör
1 äggula

    1. Blanda de torra ingredienserna i en matberedare. Tillsätt smöret och mixa ihop till en smulig massa.
    2. Tillsätt äggulan och mixa snabbt ihop till en deg.
    3. Rulla degen till två tunna rullar, vira in i plastfolie och låt vila i kylen i minst 30 minuter (fast jag kunde inte hålla mig så länge.)
    4. Skär rullen i tunna skivor och lägg på plåtar klädda med bakplåtspapper.  Grädda i mitten av ugnen i 200°C cirka 7 minuter eller tills kakorna blivit gyllenbruna. Låt svalna.

23 Responses to “Kakor bara för att”

  1. SaraG said

    Jag har också gasugn hemma och tycker oftast inte att det är så roligt att ge sig på att baka längre eftersom det känns lite slumpmässigt om det blir bra eller inte då värmen lätt bli ojämn och det blir aldrig någon fin yta (vid bröd eller bullbak ex).

    Så jag tänkte passa på att fråga om du har några tips när det gäller gasugn?! Min är också ny, ett par år gammal bara..

    Tack för en bra blogg!

    • miaohrn said

      Trist att du inte riktigt är kompis med gasugnen, Sara. Tyvärr kan jag inte ge dig så mycket tips eftersom jag så sällan använder min till bakning. Men enklare saker som scones, kladdkaka och småkakor verkar gå bra. På min ugn finns det ett grillaggregat i ugnens tak så att man kan få färg på toppen av det man lagar eller bakar, det kanske du kan testa om din ugn också har det. Lycka till!

      • SaraG said

        Tack för ditt svar!

        Ja, kladdkaka fungerar bra och det är ju nästan huvudsaken😉 Glömde säga att kakorna ovan också såg väldigt goda ut! Få kanske testas någon dag.

  2. Anders said

    Fanken så prunkande punkigt och fint. Det dunkar allt lite snabbare i vaniljhjärtat när rebellen i dig kommer fram. Rockstjärnebagaren – Mia Öhrn.

  3. nettan said

    De ser fantastisk smaskiga ut, måste testa!!! Tackar oxå för en bra blogg med goa grejer!

  4. Pia said

    Ser jättesmarriga ut, vill genast prova, MEN – vilken är dopptekniken?? När jag doppar försöker jag sticka fast pralinen eller tryffeln eller vad det är på en gaffel och doppa, men det blir ändå kladdigt och med tumatryck! Experttips? Tack🙂

    • miaohrn said

      Oj, vad svårt att förklara i text, men jag lägger ner kakan eller tryffeln i chokladen och voltar runt den med en gaffel så att det täcker, och sedan lyfter jag upp den på gaffeln (jag sticker inte fast den). edan skrapar jag av överflödig choklad mot skålens kant och petar ner kakan på ett smörgåspapper med hjälp av en kniv. Lite märken och avtryck blir det alltid, men det ska ju synas att det är handgjort!

    • Håkan said

      Det är sånt man fick lära sig på kurserna🙂
      När jag sett folk på jobbet som har gjort chokladdoppade kakor så har man ofta för kall och hård choklad.

  5. Martin said

    Fint bakat Mia! Allra snyggast tycker jag de var innan du doppade dem i choklad. Ser ut som en lite mer avslappnad variant av makaronen. Svennemakaronen liksom.

    • miaohrn said

      Tack Martin! Bra tips till uppföljare till macaronboken, Svennemakaroner blir titeln. Lite i stil med att du först kom med Surdegsbröd och därefter Enklare bröd.

  6. Carl said

    Mia! Har sökt som en galning på nätet men hittar inte produkten. Tror det är ett svenskt företag som har tagit fram ett rätt så stort tårtfat med tillhörande kupa som man placerar en kylklamp i. Görs i plast, starka färger & med en metallisk knoppfigur på kupan. Vet du vad jag menar? Har funnits på marknaden i några år.

  7. style fare said

    Oh that looks so lovely, the perfect mixture of salty and sweet. Can you believe it’s been a year since our macaron-making party already?? Miss you, Mia! xo

    • miaohrn said

      Unbelievable, it feels like yesterday! And your fantastic wedding too. I love your blog Hana, I try to comment now and then, but I never get it right. Anyway, we made your asian style salmon and it was delish!

      • style fare said

        Oh I’m so glad you liked the salmon! I’ll post some more easy recipes for you and Erik to try.

        And I’ve installed a new comment system on my blog – please visit and try leaving me a comment now, hopefully it will be easier! xoxo

  8. Yasemin said

    Mia så himla gott. Vilken bra guide du har också. Hoppas allt är bra. Med mig är det full fart.🙂

  9. Tova said

    Åhh så dödligt gott! Den där jordnötsmörs-tryffeln låter absolut som något för mig. Nu blev jag också kolossalt inspirerad😉

  10. SarahJ said

    Mia Mia Mia! Berätta Eeeen endaste sak till bara. hur doppar DU dem i chokladen? för mig blir det så meckigt och kladdigt varje gång!!

    Varma hälsningar SarahJohanna

    • miaohrn said

      Åh, jag önskar att jag kunde visa istället, det är så svårt att förklara hur jag gör med ord! Dels är det viktigt att inte använda en choklad som blir tjock och jobbig när man smälter den, undvik tex Marabou Mörk. Smält sedan chokladen i en liten, djup skål så att du får ett djupt lager smält choklad att doppa i. Stoppa sedan ned kakan eller pralinen, peta på den med en gaffel så att den täcks med choklad. Fiska upp den med gaffeln (så att den vilar på gaffeln, stick inte in i den) dunka lite mot kanten så att överflödig choklad rinner av. Skrapa lite mot kanten av samma anledning, och lägg den sedan på ett bakplåtspapper. Fös gärna ner den på pappret med hjälp av en kniv. Låt stelna i kylen. Lycka till!

Leave a Reply

