Skolavslutning

May 9, 2011

I helgen hade jag mina allra sista kurser på Medborgarskolan. Lite sorgligt är det, men också väldigt skönt. Att hålla kurs är fantastiskt roligt, men jag har jobbat på Medborgarskolan i sex år och haft samma kurser hundratals gånger, och i ärlighetens namn börjar det bli lite enformigt.

Många frågar vad jag ska göra nu, men jag jobbar redan minst heltid med allt annat jag pysslar med, den enda skillnaden blir att jag inte kommer att jobba sjudagarsvecka jämt och ständigt. Jag kommer precis som vanliga människor få vara ledig på helgerna och ägna mig åt sådant man gör när man är ledig, sovmorgnar, fester, söndagsångest och annat härligt!

Troligtvis kommer jag att sakna kurserna snart och dra ihop till nya, men som det ser ut framöver kommer jag varken ha kurser på Medborgarskolan eller Matlabbet. En av anledningarna är att jag börjar ställa lite för höga krav på eleverna, det flesta som kommer på mina kurser är ju helt normala människor, lite tillbakadragna och tystlåtna som bara vill göra praliner i lugn och ro. Helt rätt så, men det är så tråkigt för mig! Jag vill ha småknasiga, glada elever som bjuder på sig själva. Jag får helt enkelt börja med auditions om jag ska hålla kurs igen.

Imorgon tisdag pratar jag förresten om sommartårtor i P4 Extra runt 14.30!

20 Responses to “Skolavslutning”

  1. Elena said

    Glad jag hann gå både pralin- och macaroonkurs med glada småknasiga dig. Numera fortsätter jag följa dina äventyr här på bloggen från Cypern, flyttade dit med familjen i helgen 😉

    • miaohrn said

      Om alla elever var lika härliga som du Elena, skulle jag hålla kurs varje dag år efter år! Vad häftigt med Cypern, lycka till med allt! Och rapportera gärna om du hittar några goda kakor.

      • Elena said

        Haha, tack för finaste orden, och lyckatillönskningen. Skulle gå på kurs med dig igen, när som helst. Ska hålla dig uppdaterad om jag hittar något speciellt gott på kakfronten.

  2. Fredde said

    Meeh… och jag som inte hann med pralinkursen.
    Säg till när du ska börja ge kurser och hålla auditions så ska jag minsann komma och ge dig ett värdigt Idol-framträdande 😉

    • miaohrn said

      Du slipper självklart gå på audition, Fredde, du är ju på min topplista över favoritelever! Trist att du inte hann med pralinkursen. Det var förresten den jobbiga norska tanten på din kurs som fick bägaren att rinna över, efter det sa jag upp mig.

      • Fredde said

        Vad snällt av dig! :)Och attans att hon skulle få bägaren att rinna över men jag förstår dig. Det kliade i fingrarna när man stod där och höll i bakplåten och funderade på hur hårt man skulle behöva svinga den för att få tyst på henne *fniss*

  3. Mrs said

    Du sprider sån otrolig energi och inspiration på dina pralinkurser. Vilket gör att jag har vågat mig hem och testar friskt bland pralinfyllningar och pralingjutning.

  4. Johanna said

    Jag vill tacka för en jättebra kurs i lördags, tur att jag hann gå innan du slutade! Jag kanske inte tillhör den där helknasiga skaran, inte första gången man träffar mej iallafall… Nu sitter jag och funderar på vilka pralingjutformar jag ska köpa och vilken sorts choklad och vem som ska få äran att äta upp alla praliner jag kommer att tillverka 🙂 Vad rekommenderar du att man skaffar för grejer som nybörjare, jag funderar på en eller två formar, nån “avskrapningsgrej” och en termometer?

  5. Therese said

    Tack för en kul kurs i söndags! Har fått mycket beröm för citron- och blåbärsmacaronerna. =) Lycka till med alla dina andra projekt.

  6. Iréne said

    Va trist. Hann aldrig med nån av dina kurser. Va inte snabb nog att anmäla mig. Men hoppas att man kan få några tips och råd med pralintillverkning iaf.

  7. Håkan said

    Tur att man gick för flera år sedan.. men jag säger igen att jag skulle vilja sen en bok med pralinfyllningar. 🙂 Jag har provat några egna men dom blir inte bra..

  8. Karin said

    Vad bra att jag hann med macaron-kursen i höstas. Jag var inte den vilda crazy typen 🙂 🙂

  9. Anna Emilia Lundgren said

    Roligt att du skriver om de stillsamma kurs deltagarna på Medborgarskolans kurser. Gick en konditorkurs där en dag i veckan och jag har ALDRIG träffat så många tysta, inbundna människor. Då jag själv är både pratig och lite småknasig var det en ganska trist upplevelse…
    Heja dej!

  10. Monica said

    Tur att jag i alla fall fick till en julgodiskurs! 🙂 Det bästa jag fick med mig där var din bok om kladdkakor. Sagt det förut men en av de mest använda, jag lovar. Nummer två är inte dum den heller! Keep on! Hälsar Monica

Leave a Reply

