Fikafynd

May 1, 2011

Det är få saker jag blir så glad av som när jag stöter på ett litet hobbykafé. Tyvärr händer det alldeles för sällan, men idag när jag passerade Mårten Triewalds malmgård (Röda huset nere vid vattnet nära Smedsuddsbadet på Kungsholmen) hade sjöscouterna dukat upp ett litet kafé, och det tänker de göra varje söndag hela våren. Det är både hund- och människokafé, så kaffe, kladdkaka, blåbär- och hallonrutor och korv varvas med hundgodis och tuggben. Det tycker jag är generöst och öppensinnat.

Jag hoppas också att Saaras Trädgårdskafé som jag skrev om förra året kommer ha öppet även denna sommar. En annan pärla är Café Ulvsjö i Huvudsta som huserar i en lekstuga på en helt vanlig villatomt med utsikt över vattnet. Mamma i familjen driver kafét när hon har sommarlov från skolan hon jobbar på resten av året. Nu när hemmakrogar börjar bli poppis (testa till exempel David at home) hoppas jag att även spontankaféer och hemma hos-kaféer ska få ett uppsving. Tipsa gärna om ni vet fler ställen eller själva tänker ordna kafé!

10 Responses to “Fikafynd”

  1. Oj vad mysig! Inget godare än hembakat! Bara en undran… hur ser Livsmedelsverket på dessa ‘hemmaställen’? Det hade varit intressant att höra vad det är som gäller!

  2. miaohrn said

    Jag har tidigare trott att de är stenhårda, men när det gäller enklare fikastånd, som scouternas till exempel, har man rätt att anordna sådana tio gånger per år utan något tillstånd. När det gäller hemmafik är jag lite osäker. Café Ulvsjö bakar inget själva vad jag vet, och då är det okej, och David at home har gått igenom rigörös livsmedelskontroll och har tillstånd.

  3. Sandra said

    Åh, vad mysigt! Jag har blivit ganska sugen på att flytta ut på landet och öppna Sveriges mysigaste trädgårdscafé! Underbart!

  4. Heidi said

    Hej!

    Så mysigt att baka hemma och sälja, men inte lätt att få tillstånd till det. Har hört att jag är den första som fått ett sånt tillstånd i Västerbotten. Dom är helt supernoga, med all rätt kanske.
    Just med tanke på hur svårt jag hade när jag sökte tillstånd för att baka cupcakes hemma förstår jag inte att David at home har fått tillstånd för mat hemma.
    Don´t get me wrong, jag tycker att det är en jättebra idé och önskar att nåt sånt skulle fungera här – men hur i hela vida friden har han fått ett sånt tillstånd? Skulle vara intressant att veta och visa upp för våra livsmedelskontrollanter (som skulle få spaaaaader!!!).
    Hoppas också att hemma restauranger och fik får ett uppsving. Låter ju helt underbart!🙂

    • miaohrn said

      Skönt att du har fått ett tillstånd trots allt, Heidi. Vad jag vet kan det variera stort mellan vilken kommun/ län man bor i och vilken handläggare man får. En del är nitiska, andra superschyssta och tillåtande. Lite orättvist kan man tycka. Vad jag förstår har David fått kämpa ganska hårt för sitt tillstånd.

  5. Maria Johansson said

    Hej,min syster har en gårdsbutik med tillhörande litet utesommarcafé på Åland. Gården heter Marskogens Lamm o cafeét Svarta Maran. Det är ett litet gårdsstyckeri där man kan köpa lammkött,egentillverkad korv o handgjorda smycken bland annat.Allt bröd är hembakt kan jag garantera eftersom jag står i köket o bakar det mesta.
    Vi öppnar efter midsommar så det är bara att hoppa på närmsta Ålandsbåt o ta en tripp över pölen.Vi finns i en liten by som heter Svartsmara mitt på ön.

Leave a Reply

