Osötat

April 18, 2011

 

Tro det eller ej, men i senaste numret av Laga Lätt lagar jag mat! Ni vet, med salt och fisk och grönsaker och sånt. Det var faktiskt superkul som omväxling till alla kakor! Fast jag blir lite irriterad när jag ska skriva matrecept, det känns så omotiverat att ange exakta mått. När jag bakar höftar jag sällan eftersom det finns en anledning att följa beskrivningen, men när jag lagar mat har jag väldigt svårt att hålla mig till receptet.

Det hela blev till ett litet hemma hos-reportage, men min pappa blev upprörd över hur stökigt jag har det i kökslådorna när han fick se tidningen.

Här kommer ett recept ur tidningen, men det är fritt fram att höfta och ändra!

Surdegsbröd med äggröra, varmrökt röding och sparris

Äggröra tillsammans med surdegsbröd och varmrökt röding blir en god, snabb och lyxig helglunch. Smaksätt röran med de örter du föredrar eller råkar ha hemma. Varmrökt röding brukar kunna köpas hel i välsorterade mataffärer, men det blir även gott med lax, sik eller makrill.

2 portioner

Äggröra:

4 ägg

2 msk mjölk

1 krm salt

lite svartpeppar

1 msk smör

ett litet knippe färsk eller fryst gräslök, persilja eller timjan

Till servering:

1 litet knippe grön sparris

200 g varmrökt röding

2 skivor surdegsbröd

50 g blandad sallad, t.ex. babyspenat och mangoldskott

Gör så här:

  1. Vispa upp äggen lätt med mjölk, salt och peppar.
  2. Smält smöret i en kastrull på medelvärme. Tillsätt äggsmeten och rör med en slev tills röran börjar bli tjock och krämig, det tar cirka 5-10 minuter. Hacka örterna och rör ner dem. Smaka av med salt och peppar.
  3. Koka sparrisen i 5-6 minuter i lättsaltat vatten.
  4. Avlägsna skinn och ben från rödingen.
  5. Rosta brödet och servera tillsammans med äggröra, röding, sparris och lite blandad sallad.

 Ulrika Pousette har plåtat bilderna, och hela reportaget kan du läsa i Laga Lätt.

5 Responses to “Osötat”

  1. Annelie said

    Och jag som så sällan lagar mat (har en superduktig och matlagningsroad sambo) gör nästan tvärtom. Bakar matbröd och småkakor ofta på fri hand och på en höft medan jag måste följa matrecept slaviskt😉

    Apropå dina lådor… sådär ser det nog ut hemma hos de flesta. Skulle man städa upp så skulle man nog inte hitta en enda pryl längre😉

  2. Susanne said

    Ha ha! Med mig till sängen nu när jag gick och la mig hade jag tidningen Laga Lätt och min lilla dator. Nu blev jag serverad Dig både i pappersform och nätform inom loppet av några minuter.🙂

    Äggröra är min nya favorit. Men när jag ätit det på hotellfrukostar har jag inte tyckt om det. Det ska vara hemma. Hemma är godast i det fallet.

  3. Matilda said

    Jag läste det i tidningen! Recepten lät goda!🙂

  4. Jen said

    Det såg ju super duper gott ut!

  5. anki said

    Skönt att se att inte bara jag har rörigt i lådorna🙂

Leave a Reply

