Påskuppladdning

April 12, 2011

Nä, nu är det baske mig snart påsk! Den kan ju lät överrumpla en till skillnad från julen där det är ett herrans ståhej i månader i förväg. Så ta det här som en förvarning, för nästa vecka smäller det! Jag har bunkrat upp med barnvänligt godis till alla påskkärringar som jag hoppas ska dyka upp, men som sällan gör det. Det är ingen tåga i påskkärringarna nuförtiden! När jag var liten (nåja, jag gick påskkärring tills jag var 15, det fanns ju inget roligare att göra i byn) stretade vi på kilometer efter kilometer för att nå ett bebott hus ute i glesbygden, och vi hade minsann handritade kort, inga datautskrifter. 

Jag har även laddat upp med macarons i pastellfärger, fast just de här ska få åka på säljkonferens i Göteborg för att övertala landets bokhandlare om att min nya bok är precis vad världen behöver. De gula är fyllda med passionsfrukttryffel, och de gröna med lime- och myntatryffel.

Här kan ni förresten kika på en marsipanfigurguide där jag tipsar om lite smått och gott.

21 Responses to “Påskuppladdning”

  1. Ninna said

    Mmmmmmm! Vill smaka!!!🙂

  2. Nik said

    Hehe…Själv var jag Påskkärring på snöskoter till fjälls! Med bara 3 hushåll var det snabbt avklarat, om vi inte tog en tur till morbror Sven i Levik, sju kilometer västerut.
    Värsta Påsken var när mamma glömt godiset i Jokkmokk, vi hade bara döäckliga segsöta ägg det året!
    Påskpralinpussar🙂

  3. Var också påskkärring som barn och delade ut hemmagjorda små påskkort

  4. Christina Bothén said

    Hej Mia. När kommer din nya bok ut till försäljning ?M v h från Christina B.

  5. fridasmat said

    men det är ju jättelätt att bli överrumplad av påsken, jag har aldrig koll på när den inträffar. fast nu vet jag😉

  6. Vilket påskägg! Så här skall det ju se ut och inte fyllda med en massa smågodis. Verkligen underbara bilder.
    Du får sån fantastisk glans på dina macaroons.
    Trots att jag gått på din kurs så lyckas jag inte riktigt!
    Vid planeringen av årets påskpraliner inser jag att jag nog bör gå en av dina pralinkurser också. Gör bara tryfflar… Vill ju gjuta praliner.

    • miaohrn said

      Äsch, jag tycker inte att mina macarons blir så värst glansiga, det kanske bara ser ut så på bilden. Jag vet inte riktigt varför hemmabagare strävar efter glansiga macarons, franska macarons är väl sällan högblanka? Bara dem med pärlemorspray på, och sånt kan man ju köpa på burk.

  7. Lina said

    Hej Mia,
    macaronerna ser jätte fina ut och jätte smarriga! Tänkte testa på ditt recept på Cake Pops, men är inte så jätte förtjust i jordnötssmör. Finns det något alternativ till det tro?
    Tack på förhand!

    Lina

    • miaohrn said

      Javisst, du kan ta vad som helst som är kladdigt och gott, tex lemon curd, chokladtryffel, Nutella, sylt eller hasselnötsmassa. Lycka till!

  8. Susanne said

    Ligger här på lördagsmorgonen och surfar och dricker kaffe och halkar in hos Dig och beundrar. Man tänker WOW hela tiden när man är här.

    God morgon!
    🙂

  9. Louisa said

    Hej Mia!

    Jag har kollat runt på din blogg och dina macarons är helt underbara! Jag har testat att göra macarons två gånger men lyckades inte. Dina kurser verkar bra men den kommande är tyvärr fullsatt. Kommer du ha fler kurser detta halvåret? Jag bor i Lund och skulle gärna vilja vara med på någon av kurserna!

    Hälsningar Louisa

    • miaohrn said

      Hej Louisa! Jag har sagt upp mig från Medborgarskolan, så jag kommer tyvärr inte hålla några fler kurser där, men de hittar säkert någon ny lärare.

  10. Elin said

    Skulle man kunna få receptet på passionsfrukttryffel?
    /Elin

    • miaohrn said

      Här kommer receptet!
      Passionskräm
      125 g vit choklad
      50 g passionsfruktkött (2-3 frukter)
      2 tsk honung
      2 msk vispgrädde
      Eventuellt några droppar gul hushållsfärg

      1.Bryt chokladen i mindre bitar. Gröp ut fruktköttet ur passionsfrukterna och väg upp.
      2.Värm försiktigt alla ingredienser till passionskrämen utom färgen i en liten kastrull på spisen. Rör då och då och dra kastrullen från värmen när chokladen har smält och krämen ser jämn och fin ut. Tillsätt eventuellt några droppar gul hushållsfärg om du vill ha krämen mer färgstark. Låt den stelna i kylen i någon timme, krämen ska bli lagom tjock för att spritsa.

  11. Freddie said

    Bajs! En hel plåt åt skogen! Vart alldeles för kladdiga i mitten😦 Håll tummarna för den andra som är i ugnen nu!

    • miaohrn said

      Sablar! Hoppas den andra blev bättre. Och kom ihåg att göra som fröken säger och inte pilla på kakorna för tidigt. Låter du dem torka på plåten kanske de blir lite mindre kladdiga.

  12. Anna said

    Ååh, riktigt läckra macroner! Har precis kommit hem efter en vända i Paris och var ju tvungen att smaka Ladurees påskmacroner. De hade en mörkchoklad/passion som var gudomlig och sedan hade de lemon/lime och till sist en körsbärsvariant som jag inte vågade smaka. Får nog testa din passionsvariant imorgon…

    Glad påsk!

  13. Hanna Hindersson said

    Hej! Jag har sökt över hela nätet efter en macaronfyllning me mynta o nu fann jag det!🙂 Kunde du vara snäll och dela med dig av receptet så vore jag oändligt tacksam!

    • miaohrn said

      Här kommer receptet, Hanna:
      Kakor
      170 g florsocker (knappt 3 dl)
      110 g siktat mandelmjöl
      90 g äggvita (cirka 3 st)
      2 msk strösocker
      Några droppar grön hushållsfärg

      Bryt chokladen i mindre bitar. Hacka myntan fint. Värm försiktigt alla ingredienser till krämen i en liten kastrull på spisen. Rör då och då och dra kastrullen från värmen när chokladen har smält och krämen ser jämn och fin ut. Låt den stelna i kylen i någon timme, krämen ska bli lagom tjock för att spritsa.

Leave a Reply

