Gör om, gör rätt

April 8, 2011

Kalla mig konservativ, men jag tycker att Odenses försök att lansera mandelmassa som en ingrediens i salta rätter känns ganska motbjudande. Grönsaksdipp med vitlök, olivolja och mandelmassa? Mandelmassapesto med parmesan, basilika och olivolja? Urk! varför göra något krystat och långsökt med en produkt som är god där den hör hemma – i godis, bakverk, semlor och bullar. Mandel i salta rätter är gott, men då kan man ju använda rena mandlar istället för supersöt mandelmassa. 

Odenses mandelmassa är helt okej, (till skillnad från till exempel Icas egna som är skrutt) och jag gillar att de numera säljer fiffiga små chokladknappar, men min stora favorit är den underbara massan från Valdéngården som jag har skrivit om tidigare. Finns att köpa på bland annat Essencefabriken och Urban Deli.

14 Responses to “Gör om, gör rätt”

  1. Charlotte said

    Jag håller med, mandelmassa hör inte hemma i mat. Jag skulle ens aldrig komma på tanken att testa…

  2. Jag blev alldeles förskräckt när jag läste de salta recepten med mandelmassa. Mandelmassa i pesto? Nej fy! Hoppas de kommer på bättre tankar.

  3. miaohrn said

    Skönt att det inte bara jag som tycker att det var att ta i från tårna!

  4. Marie said

    Uck.
    Nästa ide´ blir väl att stoppa den i palt…
    Det vore bättre om de gjorde mandelmjöl istället, jag hatar att mala mandel.

  5. joanna said

    Håller med dig, bläääää.
    Tror det är en usa trend som har letat sig hit, har sett att folk där har baconbitar i glass bla. FY!!! Min dottra berättade att en trend bland tonåringar här i Sthlm är att på Macdonalds doppa pommes frites i milk shake. Yeach!

  6. Håkan said

    Mandelmassa i äppelpaj!!!!

  7. Freddie said

    Själv så kan jag dö för Odense Nougat!!

    • miaohrn said

      Freddie, testa att smälta nougaten försiktigt i mikron och sedan spritsa som fyllning i makarons. Det borde falla dig på läppen!

      • Freddie said

        Jag borde nog ha läst ordet “försiktigt” lite mer… Det går inte bra att micra nougat när man kör på maxeffekt🙂
        Fy skam den som ger sig!

  8. Åsa said

    Egen mandelmassa är ju godast – och enklare än att köpa!

    Vi kör ofta med 50/50 – mandel, socker. Med en seg matberedare som vi har tar det lite tid men det går och smaken… bättre än allt man kan köpa! Särskilt om man kostat på sig mandel från Medelhavet och skippar den kaliforniska.

  9. fridasmat said

    jag gör nästan alltid egen mandelmassa, det är ju tokenkelt och blir mycket godare än köpt🙂

  10. Bollan said

    Vet att detta är ett ganska gammalt inlägg och du kanske inte läser tillbax. Men jag hoppas att du testade att göra peston, den är förvånansvärd god. Har gjort den 3 gånger och de tar slut fort i burken.

Leave a Reply

