En fet och god fransos

March 25, 2011

Till senaste numret av Gourmet har jag gjort en köksskola om hur man bakar brioche. Brioche är ett franskt vetebröd som är fluffigt, smörigt och gott och innehåller lite mer ägg än vårt svenska vetebröd. Det kan bakas ut till limpor eller små bullar med en knopp på toppen, och passar bra både med salta tillbehör som anklever till förrätt, (förlåt, förlåt, man borde ju inte äta det…) rostat med smör och sylt till frukost, eller som dessert, till exempel fattiga riddare. Det är gott så in i norden, men tyvärr ganska svårt att få tag på till vardags i Sverige. Petite France har det ofta på fredagar och lördagar, men har man inte vägarna förbi där får man helt enkelt baka själv. Jag har lagt upp receptet under Recept.

I samma nummer av Gourmet rapporterar Henrik Francke om bästa käket i New York, Tove Nilsson bakar amerikanska sötsaker och Elisabeth Johansson lagar färgsprakande kalifornisk mat plåtad av Anna Kern. Mina favoritmatmänschor hela bunten! 

För några veckor sedan misslyckades jag med en briochelimpa, men då fick den helt enkelt bli ett ställ till cakepops. Annars funkar oasis riktigt bra.

Glöm för guds skull inte att det är självaste våffeldagen idag också!

8 Responses to “En fet och god fransos”

  1. Jessika said

    Det är enkelt att göra briocher bara man låter det ta lite tid, och lite övning. Ha för guds skull inte i något vatten, använd halvt rumstempererat smör och kör i assistent (el lik) i minst en halvtimme.

  2. Jessika said

    Jag använder ingen mjölk heller.

  3. Annika Robertson Hauglid said

    Haha.. Vad rolig du är! Bra att den kom till användning;)

  4. Sandra said

    Haha! Bra idé! Det blev ju ett superfint ställ till superfina cakepops!

  5. Tove said

    Tack bästa Mia!

  6. Emmq said

    Jag var sa sugen pa brioche för att tag sedan? övervägde att försöka själv, men hade inga formar. Nu ska jag dock tillbringa tre veckor i Frankrike, sa det blir nog en tripp till boulangeriet runt hörnet. Dock maste jag ju prova när jag kommer hem :)Nagot som ocksa är gott är gache, likar brioche men är saftigare pa nagot sätt och innehaller crème fraiche.

Leave a Reply

