Soldyrkan

March 20, 2011

Jag kan tycka att det känns en smula desperat att alla prompt ska sitta på uteserveringar så fort den första vårsolen visar sig, men själv är jag värst av alla. Jag åt frukost på balkongen tidigt i morse, och har redan hunnit med flera uteluncher fast fingrarna domnar bort efter några minuter och maten blir kall på stört. Efter en sådan här lång, mörk och kall vinter vill man ju bara bli upptinad i solen! Tänkte därför lista några soliga uteserveringar i Stockholms innerstad för er som är lika patetiska som jag. Just inne i stan bland alla hus är det inte så lätt att komma åt solen när den står så lågt, så jag har bara hittat en handfull kaféer, men mina favoriter så här års är Mellqvist på Bysis torg (Hornsgatan 78), Copacabana, Loopen (bara helgöppet) och Vurma vid Hornstull. Jag tyckte även att det såg ut som att ett av kaféerna i Vasaparken öppnat, och kanske har Stadshuskiosken öppet då och då.  Tipsa gärna om ni vet fler!

Snart öppnar ju massor av uteserveringar och somriga kaféer, och då kan man nästan behöva en hel guidebok för att hitta rätt. Till exempel den eminenta boken Guide till Stockholms sommarkaféer som jag såg att Bokus rear ut för det förträffliga priset 33 kronor. OBS! Detta var smygreklam, men eftersom jag får ungefär två öre i royalty för varje såld reabok borde det inte räknas. Jag vill ju bara att ni ska hitta till de bästa kaféerna och få härliga utflykter!

Förlåt alla ute i landet att jag skriver så mycket om Stockholm, men jag har så sällan tid och råd att åka någon annanstans. Och goddammit vad jag älskar den här stan!

4 Responses to “Soldyrkan”

  1. Annika said

    Mazzarini (tror jag det heter) precis intill Kornhamnstorg i Gamla stan, hörnan upp mot Triewalds gränd, har en liten liten uteservering i perfekt söderläge, med utsikt över Slussen och Mariaberget. De har gott kaffe, lite italienska bakverk och smörgåsar. Litet ställe även inne. Känns enklast igen på sin orange markis.

  2. miaohrn said

    Just ja, vilket bra tips, Annika!

  3. Freddie said

    Tjoho! Första macaronsbaket på hemmaplan efter kursen.
    Första plåten stod inne för länge men andra plåten vart PERFEKT!:)
    Det vart lakritsmacarons med en smörkräm smaksatt med lakrits- och salmiakpulver!

Leave a Reply

