En liten bageripärla

March 14, 2011

I fredags kunde man nästan tro att det var vår, och jag hoppade på cykeln och trampade söderut. Jag tänkte leta rekvisita på Stadsmissionen i Gröndal, men butiken hade klappat igen. Jag hängde inte läpp för det utan passade på att cykla till Söderbergs bageri i Telefonplan som jag velat besöka i eveigheter. Det var uppförsbacke och stormliknande motvind hela vägen, men när jag kom fram var det värt allt vägdamm och avgaser jag dragit ner i lungorna längs E4:an. Sånt struntprat att det skulle vara hälsosamt att cykla.

Söderbergs har funnits sedan 1939, men för ett par år sedan tog landslagsbagaren Mattias Wallmark över, behöll det fina, rev utan en del oönskat och renoverade både lokal och sortiment. Så snyggt är det! Lokalen är för liten för att ta en långfika, jag såg inte till några sittplatser alls, men det ryktas att de har uteservering när vädret tillåter. Jag köpte med mig ett par prima bröd samt en semla som tyvärr hade alldeles för lite grädde i proportion till den rejäla bullen. En bidragande orsak kan dock ha varit att en hel del grädde smetades av under cykelfärden hem.

Förutom bröd, semlor och kaffe serveras det småkakor, ägg- och kaviarsmörgåsar, mazariner, bullar och praliner, och läskklassiker som Loranga och Trocadero.

3 Responses to “En liten bageripärla”

  1. Hedvig Nystrand said

    Det är helt underbatr ställe och de som har de är sjukttrevliga. Jag är glad att jag bor i kransen.

  2. Miriam said

    Ohh så fint, dit måste jag ta mig någon dag!
    Det ser verkligen ut som en pärla.

    • miaohrn said

      Ja, det är sannerligen i din smak, och tjejen i kassan var ett stort Miriam-fan och trogen läsare av din blogg!

Leave a Reply

