Schysst choklad

March 10, 2011

Jag blir lika glad varje gång jag hittar en ny rättvisemärkt choklad. Som den här mjölkchokladen med bitar av mandelbiskvi från Cloetta, och Icas egna 70-procentiga choklad. Riktigt goda båda två! Jag vill ju inte känna mig som en skurk varje gång jag smaskar i mig choklad medan barnslavar i Elfenbenskusten sliter för att jag ska götta mig.

Lite ledsen blir jag tyvärr när jag i undantagsfall råkar köpa läbbig rättvisemärkt choklad. Det händer så sällan, nästan all är god och jag är inte särskilt kräsen, men jag tänker att det är så synd om det är någon som köper rättvisemärkt för första gången, och får för sig att all schysst choklad är läbbig. Så är rakt inte fallet, men jag vill ändå varna för El Ceibo som jag själv inte gillar. El Ceibos choklad är gjord på enbart den kakaoböna som heter forastero, och så brukar man sällan göra eftersom forasteron egentligen inte ger en särskilt god smak på egen hand. Man blandar istället upp med antingen criollo- eller trinitario-bönor, som är lite mer svårodlade, men har trevligare smak. Hur som helst, El Ceibo-plantaget odlar troligtvis bara Forastero, och fick inte tag på några rättvisemärkta criollo och trinitario. Så köp den gärna för att stödja deras fina initiativ, men spar den till att bjuda ovälkomna gäster på.

8 Responses to “Schysst choklad”

  1. Cloettan låter god!
    Får väldigt dåligt samvete, köper väldigt sällan rättvisemärkt. Ekologiskt är lite lättare!

  2. Anna said

    Cloettan med mintcrisp är inte heller dum!

  3. sockerdrommar said

    Måste prova båda!

  4. sockerdrommar said

    …och nu har jag testat biskvin, GUD vad god!🙂 Stora bitar av mandelbiskvier i, ljuvligt!

  5. Elisabet Lindblom said

    Vad roligt att du skriver om rättvisemärkt! Heja, heja!

  6. Max said

    Själv gillar jag El Ceibo 75% Fine Dark Chocolate som ekologisk och märkt Chloé Chocolat. Ursprungschoklad från Boliva framställd i kooperativets egen chokladfabrik i La Paz. Är det den du inte gillar?

  7. Daniel said

    Jag blir då gärna din gäst, El Ceibo är min favoritchoklad, dock inte den med ljus förpackning med extra salt, utan den mörkare (har för mig att det är mindre kakao i).

Leave a Reply

