Radiosemlor

March 7, 2011

Idag klockan 14.20 ska jag bjussa Lotta Bromé på de här semlorna och prata om det ädla bakverket i P4 Extra. Och imorrn bakar jag som sagt semlor på Nytorget Urban Deli klockan 14-17. Hoppas ni kommer förbi, för jag gillar inte att stå ensam på sådana där tillställningar. Min trogna vapendragare Miriam kommer förvisso vara vid min sida, så det ska nog ordna sig. Och annars kan vi tröstäta upp alla semlorna själva. Men hur som helst, jag hoppas att ni kommer!

Till semlorna på bilden har jag faktiskt fuskat och köpt färdiga vetebullar. Jag låg och stressade upp mig när jag skulle sova igår över hur jag skulle hinna baka bullarna, tills jag fick snilleblixten att man faktsikt inte alltid måste göra allt själv. Så jag släntrade över till Norra Strandbageriet på Pontonjärgatan på väg till jobbet, ett riktigt klassiskt gammalt kondis som säljer skorpor, katalaner, biskiver och ägg- och ansjovissmörgåsar, och slog till på ett halvt dussin semlebullar.

Hälften av bullarna fyllde jag med hasselnötsmassa. Helt vanlig från butiken. Allra godast tycker jag att det är med mandelmassa som fyllning, men man måste ju variera kosten lite. Nu ska jag cykla till radiohuset på Gärdet, så när jag väl kommer fram är nog inte semlorna lika fina. Och det är bäst att jag lägger bena på ryggen och stänger är datorn för jag brukar alltid vara sen när jag ska vara med i P4.

5 Responses to “Radiosemlor”

  1. fridasmat said

    hade jag bott i stockholm hade jag givetvis tittat förbi, nu får jag nöja mig med att baka egna semlor hemma i köket i linköping.

  2. Synd jag inte bor i Stockholm, annars hade jag dykt upp, men du lär inte bli ensam🙂

  3. Pia said

    Behöver ett expert-tips! När jag bakar semlor och ger bort (bor utomlands och känner det som min plikt – och glädje naturligtvis! – att sprida semlans förträfflighet till så många som möjligt) så är de aldrig lika fina eftersom florsockret på toppen liksom har blivit “blött” istället för fint pudersnö som det var när jag lämnade köket. Några tips om hur man behåller pudersnö-looken?? Tusen tack🙂 Pia

    • miaohrn said

      Hmm, konditorier använder särskilt fukttåligt florsocker med någon sorts tillsats i, minns inte riktigt vad. Säkert helt ofarligt, men alla gillar inte smaken och föredrar “hemmaflorsocker”. Hur som helst, att florsockret smälter på semlan är tyvärr helt naturligt, så vill jag att de ska vara fina tar jag med mig florsocker och en liten tesil och pudrar på strax innan serveringen.

      Kul att du missionerar för semlan utomlands!

  4. sockerdrommar said

    Kan tänka mig att det är gott med hasselnötsmassa i…🙂
    Är inte så överförjust i semlor annars gillar allting i dem egentligen, men var och en för sig om man säger😉

Leave a Reply

