Bagarmästarens croissanter

March 6, 2011

Jag är ganska dålig på att följa recept eftersom jag oftast hittar på nya eller använder mina egna gamla, men i veckan följde jag Jan Hedhs recept från punkt till pricka för att göra croissanter. Det blev bra! Och det tog ett dygn att göra dem, puh. Jag gillar verkligen Jan Hedh, (ni kanske minns att jag hade hans autograf på armen i höstas) han är en fantastiskt skicklig konditor, hans böcker är praktverk och han är dessutom ödmjuk, snäll, rolig och belevad. Ingen kan berätta konditorskrönor som Jan. MEN – han är inte direkt känd för att göra enkla, pedagogiska recept. De flesta tar minst fyra dagar att baka och kräver en hel arsenal av proffskonditorutrustning. I Jan Hedhs tappning är det till och med svårt att göra kladdkaka, och jag vet många som tappat lusten till att baka i åratal efter att ha bläddrat i hans böcker. Allt verkar ju så gräsligt komplicerat. Felet är kanske snarare förlagets som marknadsför Jans böcker till hemmabagare trots att de är anpassade för proffs, och redaktören som inte gör recepten mer pedagogiska. För min egen del är böckerna oumbärliga för att kolla upp klassiska recept, jag tycker att Jan Hedh har gjort en fantastisk kakkulturell gärning, och är glad att inte alla gör korta, enkla recept som jag. Ambitiösa hemmabagare vill ju också ha avancerade recept att bita i, men jag tycker så synd om alla som råkat få en Jan Hedh-bok i julklapp och sliter sitt hår över de tricksiga recepten.

Jan har även fått en del kritik för att ha lånat ut sitt goda namn till Finax och Manitoba Cream. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, Manitoba Cream har ju både hyllats och sågats, och även om jag håller med om att Jan säljer sig, har jag förståelse för att en eldsjäl vill tjäna lite stålar ibland.

Croissantreceptet (det klassiska ur Jans bok Bröd och Kaffebröd) var i alla fall utmärkt. Kul att baka och gott blev det, men det gäller att man orkar äta upp 16 croissanter på raken när man till slut är klar efter knappt ett dygn, för de är främst goda när de är färska.

10 Responses to “Bagarmästarens croissanter”

  1. Linda said

    Hej! Precis så kan jag känna med Jans böcker. Bläddrar gärna o drömmer mig bort, men kommer aldrig till skott o testa… Men fina är de!!

    // Linda

  2. Jag älskar hans böcker och har nästan allihopa :-), hans bok Glasspassion står på tur att köpas och de är annat än enkla vilket gör att man ibland drar sig för att baka ur dom, men följer man hans recept till punkt och pricka brukar de bli kanon, har bakat en hel del ur hans böcker, fast det vore en mardröm för en som är helt nybörjare på bakning att få den boken och tro att det är så komplicerat att baka, de lär ju ge upp direkt, men som sagt, hans böcker är toppen och det vore en ära att få träffa honom i verkligheten.

    Kanske skulle ta och testa hans crossiantr

  3. Sandra said

    Jag har hans bok om desserter och tycker den är härligt inspirerande! Orkar jag inte göra tre dagar av kakan så fuskar jag och gör på mitt sätt! Det blir gott det också! Älskar att bläddra bland bilderna och få idéer och vissa recept är faktiskt inte så svåra heller!!!

  4. Åhh nej Mia, jag som har köpt boken i present till en vän. 🙂
    Hoppas allt är bra med dig. Ser att en ny bok är på väg, Grattis. 🙂

  5. Mmmmm croissanter med riktigt smör. Finns det något godare?

  6. Ninni said

    Åhh, ålskar croissanter, har du inget bra recept som du kan dela med dig av?

    Tack Mia för en inspirerande blogg!

  7. Anna said

    Croissanter mums! När jag var i Paris i höstas så festade vi till det med pistage/choklad croissanter på Laduree. Jag var väldigt tveksamt till pistage men min syster övertygade mig att de var underbara. Och jag blev inte besviken. Laduree kan annat än bara macroner! Skulle vilja hitta ett smidigt “icke-Jan-Hedh-långt-recept”. Ett projekt till nån av dina kommande böcker 😉

Leave a Reply

